“Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya
menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan
apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan
hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi
pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa
mendengar, lagi sentiasa melihat.” (Surah an-Nisa’ : ayat 58)
Memilih pemimpin yang benar-benar layak sebagaimana yang
dinyatakan dalam ayat di atas merupakan suatu tanggungjawab yang sangat besar
dan mulia disisi Allah SWT. Hal ini penting kerana kelayakan dalam kepimpinan
menjadi teras utama dalam mengemudi sesebuah masyarakat dan negara. Jika
baik pemimpinnya, maka akan membentuk pengikut dan rakyat yang baik. Jika kita menyerahkan
amanah kepimpinan kepada mereka yang tidak berkelayakan ia boleh menjerumus
kepada kezaliman dan kehancuran.
Pemimpin yang adil menurut perspektif al-Quran adalah mereka
yang mampu membawa wadah perjuangan ini ke arah keredaan Allah serta dapat menjana
al-falah di dunia dan akhirat. Justeru, implikasi melantik kepimpinan dalam
kalangan mereka yang tidak layak bakal membawa kepada kebinasaan bukan sahaja
dari segi fizikal malah spiritual. Hal ini selaras dengan peringatan besar
Junjungan Rasulullah SAW yang mengingatkan kita tentang kesan melantik pemimpin
yang tidak layak sebagaimana sabdanya, yang bermaksud:
“Apabila
sesuatu amanah itu disalahgunakan (disia-siakan), maka tunggulah saat
kehancuran. Para sahabat bertanya: Bagaimana amanah itu disalah gunakan wahai
Rasulullah? Baginda menjawab: Iaitu apabila tugas atau tanggungjawab sebagai
pemimpin itu diberikan (diserahkan) kepada bukan ahlinya atau bukan orang yang
layak, maka tunggulah saat kehancuran.”
Ciri utama pemimpin yang dinyatakan oleh Allah dalam
surah an-Nisa tersebut adalah mereka yang adil. Keadilan adalah suatu istilah
yang cukup besar maknanya dan mengikut pengertian ia harus difahami secara
maknawi. Keadilan dalam jiwa pemimpin bukan sahaja mampu memberi kesamarataan
dan membuat suatu keputusan yang disukai namun adalah lebih utama adalah
kekuatan ilmu dan kebijaksanaan dalam mengemudi kepimpinan.
Sifat adil dalam konteks mengurus negara, serta mampu
membina satu tamadun manusia telah memberi satu contoh bahawa kepimpinan yang
baik bakal memberi kesan yang baik kepada tamadun manusia sebagaimana pemerintahan Rasulullah s.a.w di negara Islam pertama dunia, iaitu Madinah dan kepimpinan khulafa' ar rasyidun yang merupakan pewaris kepimpinan setelah kewafatan baginda.
Konsep al-‘Adalah (keadilan) dibicarakan menurut Islam memberi
pengertian dan istilah yang mempunyai kekuatan iman dan keupayaan menterjemah
iman kepada amal soleh secara tersusun dalam kepemimpinannya. Keadilan yang
digambarkan dalam ayat ini memberi satu peringatan bahawa hanya mereka yang
adil dalam memimpin mampu membawa organisasi ke arah yang lebih baik. Keadilan
dari perspektif sebuah pemerintahan menurut menurut al-Mawardi dalam
kitabnya al-ahkam al-Sultaniyah menyatakan bahawa keadilan dalam pemerintahan
sangat penting kerana matlamat kepimpinan adalah untuk menjaga kemaslahatan
agama dan dunia.
Menurut Ibnu Taimiyyah, ciri kepimpinan hebat menurut
Allah SWT perlu dipelihara dua rukun iaitu al-Quwwah dan Amanah. Kedua-dua
rukun sangat penting sebagai ciri dan persediaan utama yang mesti ada sebagai
seorang pemimpin Islam yang benar. Quwwah dari segi pemahaman syarak adalah
bidang kuasa yang diberikan. Al-Quwwah dinilai pada setiap kepimpinan
berdasarkan keadaannya. al-Quwwah dalam mengetuai peperangan merujuk kepada
keberanian hati, pengalaman dalam peperangan, tipu daya peperangan kerana
peperangan itu adalah tipu daya dan kemampuan dalam berbagai jenis peperangan.
Sebagai contoh al-Quwwah dalam kehakiman manusia merujuk kepada ilmu mengenai
keadilan seperti yang ditunjukkan oleh al-Quran dan as-Sunnah dan kepada
kemampuan melaksanakan hukum. Inilah ciri dan kelayakan yang mesti dipilih oleh
rakyat kepada pemimpin mereka bahawa jika pemimpin mempunyai kedua-dua ciri ini
akan membawa kepada kepimpinan yang benar-benar diredhai Allah SWT. Kekuatan
dan Amanah inilah pra syarat utama yang disepakati oleh ijma ulama bahawa
seorang pemimpin mampu dan berkeupayaan dalam mengemudi kepimpinan mereka dalam
segala kekuatan.
Manurut Al-Mawardi pula menyatakan dalam kitabnya al-Ahkam
as-Sultaniyah bahawa ijma ulama bahawa antara ciri penting pemilihan pemimpin
adalah mereka yang mempunyai keupayaan (quwwah) dalam menyelesaikan masalah
berteraskan ilmu, kebijaksanaan dan kaedah yang sesuai dengan masalah yang
dihadapinya. Pelantikan kepimpinan tanpa diberi tumpuan dari segi aspek quwwah
ini adalah merupakan suatu pengkhianatan terhadap asas penting kualiti
kepimpinan yang ada. Apabila pemilihan kepada mereka yang lemah, ketidakmampuan
mengurus sesuatu amanah maka akan mengundang kepada kelemahan dan ketidakaturan
pengurusan kepimpinan.
Manakala Amanah pula merujuk kepada tiga perkara iaitu
takutkan Allah, tidak menjual ayat-ayat Allah dan tidak takutkan manusia.
Pemimpin yang beramanah adalah mereka yang memelihara hubungan dengan yang Maha
Penciptanya, mengetahui akan kedudukan mereka sebagai hamba dan wakil pemimpin
didunia ini, tugas mereka adalah mengurus dan mentadbir alam ini dengan
kehendak Allah SWT dan menjaga hubungan sesama manusia. Syeikh Mustafa Muhammad
at-Tohhan di dalam bukunya Syakhsiah al-Muslim al-Mu’asir telah menyenaraikan
beberapa amanah yang perlu dipikul oleh para pemimpin. Antaranya ialah
menegakkan syariat Allah berpandukan apa yang telah diturunkan oleh Allah.
Seterusnya menegakkan keadilan dalam kalangan manusia tanpa mengira warna kulit
dan bangsa serta mengambil tahu dan prihatin terhadap permasalahan rakyat.
Berapa ramai dalam kalangan para pemimpin yang
tenggelam dengan fitnah hawa nafsu mereka apabila berhadapan dengan kebendaan
dan kemewahan dunia. Tatkala itulah segala khazanah dunia ini sudah tidak lagi
dianggap sebagai aturan daripada Allah Taala dan amanah yang harus dilakukan.
Namun yang menjadi keutamaan ialah keselesaan hidup dan kemewahan yang tidak
ada penghujungnya. Maka dengan itulah timbulnya rasuah, dan penyelewengan yang
membawa kepada ketidakstabilan ekonomi dan kemasyarakatan.
Gejala seperti membolot kemewahan negara, khazanah yang
disimpan dengan mengambil kesempatan meluluskan projek untuk diri dan keluarga
seseorang pemimpin adalah contoh yang paling hampir diperlihatkan bagaimana
seorang pemimpin dikuasai oleh nafsu. Hakikat yang wajar dilihat adalah
bagaimana cabaran dalam kepimpinan bukan sahaja untuk menduduki kepimpinan yang
sememangnya besar amanahnya namun cabaran besar seorang pemimpin adalah
memelihara hawa nafsunya agar tidak terjerumus dengan rasuah, penyelewengan,
kronisme dan nepotisme.
Oleh hal yang demikian kepimpinan adalah amanah besar yang
dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya bagi melaksanakan memakmurkan
bumi ini mengikut kehendak dan aturan daripada-Nya. Dengan kesedaran inilah
yang memungkinkan setiap hambanya untuk melakukan sesuatu amanah berdasarkan
panduan al-Quran dan Sunnah Nabi SAW serta berkeupayaan mengatur setiap
tindakan agar tidak tersasar daripada kehendak yang maha pencipta. Sifat
memenuhkan cita-cita nafsu dalam jiwa seorang pemimpin akan mengundang kepada
meluasnya kehancuran kerana kepimpinan itu tidak lagi digalas sebagai amanah
(taklif) tetapi sebagai suatu kemewahan (tashrif).
Peringatan: Kepimpinan itu merupakan amanah (taklif) yang perlu dilunasi dengan taqwa kepada Allah..
credit to : Penulis asal ( Hasbi bin Harun)