Friday, November 5, 2010

Lihatlah

Firman Allah:
"Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandangan (mu) berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia)."

(Al-Mulk:3-4)



Subahanallah, begitu besar dan agungnya kuasa yang dimiliki oleh Allah swt. Menerusi ayat di atas, Allah menceritakan kepada kita tentang kuasa-Nya yang telah menjadikan langit dengan tujuh petala yang sempurna. Kemudian Allah mencabar para cerdik pandai dan cendikiawan untuk mencari seberapa banyak kecacatan pada ciptaan Allah itu, dan sudah pasti hasilnya kita akan dapati seluruh ciptaan Allah ini sangat sempurna dan menyempurnakan ciptaan yang lain.

LIHATLAH BERKALI-KALI

Allah juga menyuruh hamba-Nya yang tidak bersyukur dan sentiasa melakukan perkara maksiat melihat dan merenung sebanyak-banyaknya kepada penciptaan langit dan tujuh petalanya agar menemui kecacatan yang telah dibuat oleh Allah. Sesungguhnya Allah maha sempurna dan tidak ada kecacatan yang wujud pada ciptaan-Nya.

Tetapi, malangnya setelah bukti demi bukti yang telah dihimpunkan dalam al-Quran dikeluarkan, masih ada lagi segelintir manusia yang masih lagi melakukan perkara yang mungkar dan keji. Mereka ini seolah olah mempertikaikan nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka dan mendustakannya.

BERSYUKUR

Persoalan yang begitu penting sekarang adalah mengapa walaupun ditunjukkan bukti yang terkandung dalam al-Quran serta yang terdapat pada kejadian alam ini, masih ramai umat Islam yang masih mendustakan nikmat yang telah dikurniakan kepada mereka.

Firman Allah:

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

(Ar-Rahman)

Janganlah kita menjadi golongan yang telah ditanyakan berulang-ulang kali oleh Allah swt setelah didatangkan bukti atas nikmat yang telah diberikan kepada hamba-Nya. Allah bertanyakan kepada golongan yang tidak bersyukur dan melakukan maksiat ini tentang nikmat yang selalu mereka kecapi, tetapi mereka masih melakukan perbuatan mungkar kepada Allah.

AMALAN

Jesteru, ayuh kita melakukan perubahan dengan melahirkan perasaan syukur itu dengan amalan soleh yang dituntut oleh Allah dalam al-Quran. Bayangkan jika tiada nikmat yang dikurniakan oleh Allah, adakah mampu untuk kita meneruskan kehidupan di dunia ini? Sesungguhnya segala ibadah dan amalan soleh yang kita lakukan juga adalah nikmat yang telah dikurniakan kepada kita dalam bentuk kekuatan dan kesihatan diri.

RENUNGLAH

Renunglah ciptaan Allah yang ada di langit dan di bumi serta yang ada di antaranya agar kita termasuk dalam golongan yang tidak mendustakan nikmat Allah dan sentiasa bersyukur atas pemberian Allah samada ia sesuatu perkara yang kita sukai ataupun tidak kerana Allah maha mengetahui tentang apa yang buruk dan apa yang baik untuk hamba-Nya.

No comments: