PENGENALAN
Idris
al-Marbawi merupakan seorang ilmuan yang mahsyur di Nusantara, Mesir dan Makkah
terutamanya dalam bidang bahasa Arab, tafsir, hadith
dan fiqh. Ketokohan beliau dalam peradaban dan ketamadunan Islam Nusantara
terserlah melalui sumbangan beliau sebagai tokoh penyusun kamus Arab-Melayu di
Asia Tenggara. Beliau berperanan penting dalam membentuk pemikiran umat Islam
di Nusantara melalui penghasilan sebuah kamus dwibahasa Arab-Melayu iaitu Kamus
al-Marbawi yang menjadi sebuah rujukan penting untuk memahami bahasa Arab yang
merupakan bahasa sumber bagi al-Qur’an, al-hadith dan ilmu-ilmu Islam lainnya.
Kamus al-Marbawi diperakui mempunyai
kesan menyeluruh kepada perkembangan Islam di Nusantara melalui penyediaan
kosakata yang berperanan penting dalam perkembangan proses pengajaran dan
pembelajaran bahasa Arab. Buktinya, ia telah digunakan secara meluas di
pondok-pondok, madrasah, pesantren, sekolah agama malahan sebagai sumber
rujukan di perpustakaan-perpustakaan institusi pengajian tinggi dulu sehingga
kini. Justeru itu, kajian selanjutnya bertujuan memaparkan biografi Idris
al-Marbawi.
RIWAYAT HIDUP
Nama
penuh beliau ialah Muhammad Idris bin Haji Abdul Rauf bin Jaafar bin Idris.
Nama al-Marbawi adalah gelaran yang diambil sempena nama kampung beliau iaitu
Lubuk Merbau, Kuala Kangsar. Beliau merupakan seorang tokoh ulama terkenal dalam
kalangan ulama Melayu-Malaysia. Beliau berperanan penting dalam membentuk minda
umat Islam di Nusantara melalui penghasilan karya-karya beliau (Zulkiple
Abd.Ghani et.al. 2011: 38). Beliau telah dilahirkan pada 28 Zulkaedah 1313H/
1892M di perkampungan al-Masfalah, Makkah al-Mukarramah (Mohd Fauzi
& Mohd Nuri al-Amin Endut. 2006 : 459).
Pada waktu kelahirannya, kedua-dua ibu
bapa beliau berada di Makkah untuk mengerjakan ibadah haji serta menuntut ilmu
di sana (Zulkiple Abd.Ghani et.al. 2011: 38). Bapa beliau ialah Haji Abd
al-Rauf bin Ja’far, berasal dari Minangkabau. Ibu beliau pula ialah Asma’ bt
Haji Abdul Karim, berasal dari Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar, Perak (Zulkiple
Abd.Ghani. et.al. 2011: 38). Beliau mempunyai 8 orang adik-beradik dan beliau
merupakan anak sulung. Adik-beradik lelaki beliau dari ibu yang sama ialah Haji
Abdullah, Haji Tahir, Haji Harun, Haji Abdul Kadir dan Haji Hasan. Manakala dua
orang adik beradik perempuan beliau berlainan ibu ialah Hajah Khadijah dan
Hajah Hafsah (Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011 : 38).
Pada tahun 1920, beliau
telah mendirikan rumah tangga dengan pilihannya iaitu Khadijah Mohd Adham. Pada
tahun 1924, beliau telah berangkat ke Mesir untuk menuntut ilmu. Ketika berada
di Mesir, beliau berkahwin untuk kali kedua dengan seorang wanita Arab iaitu
Munirah bt Abd Wahhab. Beliau mempunyai sepuluh orang anak hasil perkahwinannya
dengan isterinya yang pertama. Manakala, beliau tidak dikurniakan zuriat hasil
perkahwinan beliau dengan isteri keduanya, Munirah (Zamri Ariffin & Md.Nor
Abdullah. 2006: 466). Setelah tamat pengajian di Mesir, beliau tidak terus
pulang ke tanah air, tetapi terus menetap di Mesir. Suasana keilmuan di Mesir
berjaya mencorakkan beliau sebagai seorang ilmuwan. Beliau meneruskan
aktiviti penulisan ilmiah di Mesir
kira-kira 55 tahun.
Ketinggian intelektual beliau mendapat
perhatian negara yang mana beliau telah dinobatkan sebagai penerima anugerah.
Berikutan itu, beliau pulang ke tanah air pada tahun 1980 bagi menerima
anugerah kehormat Doktor Persuratan dari Universiti Kebangsaan Malaysia.
Beliau meninggal dunia pada 13 Oktober
1989 di Hospital Besar Ipoh, Perak. Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan
Islam di Kampung Lubuk Merbau, Kuala Kangsar bersebelahan pusara isteri beliau
yang pertama iaitu Hajjah Khadijah bt. Mohd Adham yang telah meninggal dunia
lima bulan sebelum itu (Mohd. Fauzi Hamat & Mohd Nuri al-Amin Endut. 2006:
279-280).
LATAR BELAKANG PENDIDIKAN
Keilmuan
beliau banyak dicorakkan oleh suasana kehidupan beliau yang mementingkan ilmu
semenjak kecil. Beliau telah memperoleh pendidikan awal di Makkah. Usia muda
beliau telah digunakan sepenuhnya dalam
suasana keilmuan khususnya bagi mendalami pembelajaran al-Qur’an, mempelajari
ilmu berkaitan bahasa Arab yang dikenali sebagai ilmu alat seperti nahw, sarf dan
balaghah
serta ilmu tradisi Islam yang lain seperti
usuluddin, fiqh, hadith,
tafsir
dan tasawuf.
Beliau dipercayai memperoleh pendidikan asas dari bapanya sendiri dan
berkemungkinan besar menerima pendidikan dari beberapa ulama besar yang menetap
di Makkah seperti Haji Wan Ali bin Abdul Rahman Kutan (1837- 1912), Syeikh Nik
Mat Kecik Fatani (1844- 1915), Syeikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain al-Fatani
(1856- 1908) dan Syeikh Wan Ahmad Khatib bin Abdul Latif al-Minangkabawi (1860-1916)
(Zulkiple Abd. Ghani. et.al. 2011: 38).
Ketika berumur 10 tahun, beliau telah
mampu menghafaz 10 juzu’ al-Qur’an di samping beberapa buah kitab lain (Jawiah
Dakir. et.al. 2006: 204). Kemudiannya, pada tahun 1902, beliau pulang bersama keluarganya ke Lubuk Merbau,
Kuala Kangsar. Setelah itu, beliau menyambung pembelajarannya di Sekolah Melayu
Lubuk Merbau sehingga tamat darjah lima. Dalam tempoh kira-kira sepuluh tahun
selepas kembali dari Makkah, beliau berhijrah dari sebuah pondok ke pondok yang
lain. Antaranya ialah Pondok Syeikh Wan Muhammad di Bukit Chandan, Kuala
Kangsar, Pondok Tuan Hussin al-Mas’udi di Kedah, Pondok Syeikh Ahmad Fatani
(Madrasah al-‘Asriyyah) di Bukit Mertajam serta Pondok Tok Kenali di Kelantan
(Zamri Ariffin & Md.Nor Abdullah.2006:466).
Setelah belajar di pondok Kenali, Idris
al-Marbawi meneruskan pengajiannya ke Kaherah, Mesir untuk mendalami ilmu
agama. Beliau berangkat ke Mesir pada Mac 1924. Beliau merupakan anak Melayu
pertama kelahiran Perak yang melanjutkan pengajian di Universiti al-Azhar,
Mesir (Mohd Fauzi Hamat & Mohd. Nuri al-Amin Endut. 2006 : 279). Semasa di
Universiti al-Azhar, beliau memberi penumpuan penuh dalam mendalami ilmu tawhid, hadith dan
tafsir
(Zamri
Ariffin & Md.Nor Abdullah.2006:466). Menurut Muhammad (2003), Idris
al-Marbawi telah menuntut ilmu dengan tokoh-tokoh seperti Syeikh Muhammad Mustafa al-Maghari iaitu Sheikh
al-Azhar pada tahun 1928 serta Syeikh Abu
al-Fadl al-Gizawi (Mohd Fauzi Hamat &
Mohd. Nuri al-Amin Endut. 2006 : 279).
Antara
guru beliau yang terkenal dalam bidang hadith ialah Syeikh Muhammad Ibrahim yang merupakan
seorang sarjana di Universiti al-Azhar serta tenaga pengajar penting di Jami‘
al-Husayn, Kaherah (Zamri
Arifin & Md.Nor Abdullah. 2006: 467). Setelah beberapa tahun di sana,
beliau berjaya mendapatkan ijazah ‘aliyah
yang setaraf dengan ijazah sarjana muda sekarang di dalam bidang Shari‘ah Islamiyyah
(Zamri Arifin & Md.Nor Abdullah. 2006: 466). Dapatlah disimpulkan bahawa
kegigihan dan kesungguhan beliau dalam menuntut ilmu merupakan elemen penting
dalam pembangunan keintelektualan beliau.
KEPERIBADIAN
Dari
segi perwatakan, beliau merupakan seorang yang pendiam. Ini kerana beliau tidak
suka menghabiskan masa dengan bercakap kosong. Justeru itu, beliau merupakan
seorang yang sangat menghargai masa. Beliau juga merupakan seorang yang lemah
lembut dan suka meraikan tetamu mahupun kawan. Beliau pernah diziarahi oleh
Hamka, Pak Sako serta tokoh-tokoh agama lain sewaktu menetap di Mesir (
Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011 : 39).
Kajian mendapati Idris al-Marbawi
merupakan seorang yang gigih dan mencintai ilmu pengetahuan. Beliau menuntut
ilmu semenjak kecil tanpa mengenal erti putus asa. Hasilnya beliau mampu
menguasai pelbagai ilmu pengajian Islam terutamanya ilmu tafsir al-Qur’an, hadith,
fiqh
serta bahasa Arab. Beliau juga merupakan seorang yang berjiwa pendidik.
Pengetahuan yang ada pada dirinya disebarkan kepada masyarakat umum dalam
bentuk penulisan untuk memberi manfaat kepada ummah. Buktinya, pelbagai kitab
beliau masih boleh dipelajari sehingga kini.
2.5 SUMBANGAN DALAM PENULISAN
Idris
al-Marbawi bergiat aktif dalam penulisan dan menghasilkan pelbagai karya dalam
bidang pengajian Islam. Hasil penulisan beliau memperkayakan khazanah Islam di Nusantara
dan memberi pendedahan intelektual kepada masyarakat Islam. Kitab yang dikarang
oleh beliau di dalam bidang hadith ialah kitab Bahr al-Mazi
sebanyak 22 jilid yang merupakan terjemahan dan ulasan terhadap Sunan al-Tarmidhi
(Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011 : 38). Kitab ini membicarakan 8200
permasalahan agama dan hal ehwal dunia dan akhirat (Jawiah Dakir et.al. 2006
:206).
Beliau juga menghasilkan beberapa kitab
tafsir al-Qur’an dalam Bahasa Melayu. Antaranya ialah Tafsir Qur’an
al-Marbawi, Tafsir Qur’an Nur al-Yakin dan Tafsir Surah Yasin. Di
dalam penulisan tafsirnya, beliau hanya menjelaskan huraian dan perbahasan
dalam sesuatu ayat secara ringkas dan padat, namun mampu memberi kefahaman
kepada pembaca (Jawiah Dakir et.al. 2006: 206). Beliau turut menghasilkan kitab
yang seumpama ensiklopedia pertama dalam bahasa Melayu iaitu Kamus Segala Ilmu
(Kitab Jami‘ al- ‘Ulum) dan Kitab Perbendaharaan Ilmu Kurun 14H. Kitab
Perbendaharaan Ilmu Kurun 14H merupakan majalah bulanan yang mengandungi pelbagai
aspek ilmu pengetahuan termasuklah bahasa Melayu, masalah agama, tafsir, hadith dan
tawhid,
tasawuf,
sejarah tokoh terkenal dunia, geografi, kimia, falsafah serta kedoktoran
(Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011 : 43).
Selain itu, beliau turut memberi
sumbangan dalam penghasilan kamus. Antaranya ialah penghasilan kamus kecil
seperti Qamoes-el-Djaib Arab-Melajoe Latin (Kamus Poket: Arab Malaya Latin),
ringkasan Kamus Melayu-Arab Bergambar dan Teladan Belajar Bahasa Arab
yang senang serta Kamus Penuntut (Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011: 40).
Kamus- kamus kecil ini tidak tersebar secara meluas sebagaimana Kamus
al-Marbawi yang merupakan karya terbesar beliau dalam perkamusan serta
cukup terkenal di sekitar Nusantara (Zulkiple Abd.Ghani. et.al. 2011 : 43).
KESIMPULAN
Idris
al-Marbawi merupakan seorang tokoh yang mempunyai keazaman yang tinggi dalam
kehidupannya. Berkat kesungguhan dan tekadnya, beliau mampu menguasai ilmu yang
dipelajari sekaligus memanfaatkannya
untuk kepentingan ummah melalui hasil penulisan dalam pelbagai bidang.
Antara sumbangan beliau yang utama ialah dalam bidang perkamusan di Nusantara
iaitu Kamus al-Marbawi yang dihasilkan bagi memenuhi keperluan beliau dan para
penuntut ilmu di Timur Tengah dalam usaha memahami kuliah dan pengajian, bahan
rujukan serta komunikasi yang berasaskan bahasa Arab. Penyusunan kamus ini
membuktikan kecekalan dan kegigihan beliau dalam memajukan pendidikan ummah sejagat.