Nik Norimah Tuan Mat
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia
Semester II 2012/2013
Kajian I'jaz al-Qur'an
1.1
PENGENALAN
Al-Quran adalah satu mukjizat ilmi
yang berkekalan sehingga hari kiamat. Al-Quran mengandungi pelbagai perkara
yang saling berkait, iaitu terdiri daripada ayat-ayat mutashabihah, al-amthal,
i’jaz, dan sebagainya. Dalam al-Quran, al-mathal didatangkan
dalam bentuk uslub menyampaikan dakwah, penerangan terhadap sifat-sifat aneh
yang menunjukkan kepada kebesaran dan menjelaskan maksud yang tersirat supaya
dapat menarik jiwa dan fikiran untuk memikirkan hakikat kebenaran itu.
Gambaran
perumpamaan yang didatangkan oleh Allah s.w.t ini menjadikan manusia terdorong
untuk menghayati keindahan kalimah-kalimah dan keistimewaan yang terkandung dan
perumpamaan yang mendalam sekalipun memperteguhkan manusia dengan pegangan yang
kuat terhadap manhaj iman dan dasar-dasarnya. Justeru itu, kajian ini akan
mengetengahkan ayat-ayat al-Qur’an khususnya yang mengandungi al-amthal
mengenai manusia di dalam surah al-Baqarah bagi mengenalpasti mesej yang
terkandung di dalam ayat-ayat tersebut seterusnya dihayati dan dijadikan
pengajaran dalam kehidupan.
2.1 TAKRIF AL-MATHAL
Dalam bahasa
Melayu, al-mathal diterjemahkan sebagai perumpamaan. Perumpamaan
bermaksud sesuatu yang dianggap sama dengan ibarat dan misal. Menurut Kamus
Dewan, perkataan ini berupa perbandingan dengan sesuatu yang lain dan secara umumnya
mengandungi ajaran. Manakala al-mathal menurut pandangan ahli bahasa
Arab ialah persamaan (al-syibh), seperti dan umpama (al-mathal wa
al-nazir), sifat (al-sifat), pengajaran dan hujah (al-‘ibrah wa
al-hujjah) dan contoh dan ikutan ( al-mithal wa al-hazw) (Azhar
Muhammad. 2008 : 1). Menurut Ibn Faris di dalam Mu’jam Maqayis al-Lughah,
al-mathal menunjukkan persamaan sesuatu dengan sesuatu yang lain.
Sementara itu, al-Zamakhsyari menyatakan bahawa al-mathal memberi makna al-mithl
iaitu persamaan (Azhar Muhammad. 2008 : 2).
Berdasarkan
pendapat sebahagian ahli bahasa Arab terhadap pentakrifan al-mathal,
Mohd Sukki Othman ( 2004) merumuskan bahawa definisi al-mathal menurut
bahasa ialah perumpamaan, perbandingan, penyerupaan, persamaan, perkhabaran,
pengajaran, sifat, tanda, seperti, contoh, setara, hujah, pepatah, dan bidalan.
Manakala menurut ilmu balaghah al-mathal ialah ungkapan, perbandingan,
persamaan atau perumpamaan yang menggunakan lafaz-lafaz yang menarik serta
diselami dengan unsur-unsur al-balaghah ( Mohd Sukki Othman. 2004: 39).
3.1 TUJUAN AMTHAL AL-QURAN
Al-
amthal di dalam al-Qur’an ialah sesuatu yang melahirkan
makna dan maksud dengan gambaran yang menarik dan ringkas serta mempunyai kesan
yang amat mendalam di dalam jiwa.
Menurut Muhammad Bakr Ismail, mathal al-Qur’an ialah perumpamaan
keadaan sesuatu dengan sesuatu yang lain sama ada dengan menggunakan isti
‘arah, tasybih dan kinayah yang merangkumi pelbagai gambaran yang
bertujuan memberi maksud yang mengandungi iktibar dan pengajaran di samping
turut memberi kefahaman berkaitan perkara-perkara ghaib khususnya ( Mohd Sukki
Othman. 2004:40).
Al-mathal
di dalam al-Qur’an merupakan satu gaya bahasa yang mampu membongkar dan mendedahkan sesuatu perkara
dengan cara yang realistik. Ia bertujuan menjelaskan secara terperinci makna
dan maksud al-Qur’an itu sendiri serta membolehkan manusia menyelami
rahsia-rahsia di sebalik perkara-perkara ghaib ( Mohd Sukki Othman. 2004: 41).
4.1 USLUB AL-MATHAL DALAM SURAH
AL-BAQARAH MENGENAI MANUSIA
4.1.1 Pengenalan Surah al-Baqarah
Menurut Sayyid Qutb di dalam Tafsir
fi Zilal al-Qur’an, surah al-Baqarah merupakan antara surah-surah awal yang
diturunkan selepas peristiwa hijrah. Ia merupakan surah yang paling panjang di
antara semua surah al-Qur’an (Sayyid Qutb .2010: 19). Surah ini mengandungi
pelbagai maudhu’, tetapi paksi utama yang mengumpulkan kesemua jenis maudhu’
tersebut adalah dua elemen utama iaitu pertamanya mengenai pendirian bani
Israel terhadap dakwah Islam di Madinah dan bagaimana mereka menyambut dakwah
tersebut dan penentangan yang dilakukan oleh mereka serta kelompok muslim yang
lahir dari asas dakwah Rasulullah s.a.w, membicarakan hubungan antara golongan
munafik dan golongan kafir dan hubungan
antara golongan kafir dan musyrikin.
Aspek kedua yang
dibicarakan di dalam surah ini ialah pendirian golongan beriman pada peringkat awal
perkembangannya, peringkat penyediaan golongan beriman untuk memikul amanah
dakwah dan kepimpinan di muka bumi setelah Allah s.w.t mengumumkan di dalam
surah ini mengenai keengganan bani Israel untuk memikul amanah itu dan tindakan
mereka membatalkan perjanjian mereka dengan Allah s.w.t, juga mengumumkan perlucutan bani Israel dari
kehormatan hubungan keturunan yang hakiki dengan Nabi Ibrahim a.s selaku
perintis agama hanafi yang pertama di samping membuka mata dan
mengingatkan orang-orang Islam (muslimin) terhadap kesalahan-kesalahan
yang menyebabkan Bani Israel dilucutkan dari penghormatan yang besar itu
(Sayyid Qutb .2010: 19).
4.2 PEMBAHAGIAN MANUSIA DI DALAM AL-QUR’AN
Allah s.w.t
telah menciptakan manusia sebagai pemimpin dan khalifah di muka bumi. Manusia
telah dimuliakan penciptaannya oleh Allah s.w.t berbanding makhluk-makhluk yang
lainnya. Terdapat tiga golongan utama manusia yang disebut oleh Allah s.w.t di
dalam al-Qur’an iaitu golongan yang beriman ( al-mu’minun), golongan
munafik ( al-munafiqun) dan golongan kafir ( al-kafirun). Justeru
itu, penulisan ini akan memfokuskan kepada al-mathal di dalam surah
al-Baqarah yang menyebutkan mengenai
tiga golongan utama manusia ini.
4.2.1 Golongan
Beriman
Menurut al-Qardhawi (2008), iman ialah kepercayaan yang
meresap di dalam hati dengan penuh keyakinan, tidak bercampur syak dan ragu
serta memberi pengaruh kepada pandangan hidup, tingkah laku dan perbuatan
sehari-hari. Iman disertai amal yang didasari oleh hati dipenuhi rasa kebaikan
dan keikhlasan kepada Allah. Keimanan merupakan gabung jalin antara
pengetahuan, pengertian dan kepercayaan yang kukuh dengan ketundukan hati,
kepatuhan kemahuan dan kerelaan menjalankan perintah Allah. Keimanan
menimbulkan semangat bekerja dan berkorban dengan harta dan diri serta
menzahirkan budi pekerti yang baik dan ‘amal yang berguna.
Menurut
al-Ashqar, golongan beriman ialah mereka yang mempunyai akidah yang teguh
berdasarkan ketaatan dan kepatuhan kepada Allah. Mereka adalah golongan dipuji
oleh Allah di dalam al-Qur’an. Keimanan menurut Rasulullah s.a.w di dalam
hadith baginda hendaklah dipaksikan kepada Allah, para malaikat,
kitab-kitabNya, para Rasul, hari akhirat serta qada’dan qadar ( Mohd Sukki Othman. 2004: 45).
Firman
Allah s.w.t :
ã@sW¨B
tûïÏ%©!$#
tbqà)ÏÿZã
óOßgs9ºuqøBr&
Îû
È@Î6y
«!$#
È@sVyJx.
>p¬6ym
ôMtFu;/Rr&
yìö7y
@Î/$uZy
Îû
Èe@ä.
7's#ç7/Yß
èps($ÏiB
7p¬6ym
3
ª!$#ur
ß#Ïè»Òã
`yJÏ9
âä!$t±o
3
ª!$#ur
ììźur
íOÎ=tæ
ÇËÏÊÈ
Maksud
: Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah,
ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai;
tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. dan (ingatlah), Allah akan
melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas
(rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya (261).
(Surah al-Baqarah 2:261)
Di
dalam ayat ini, Allah s.w.t menggambarkan sebuah gambaran hidup yang segar,
subur dan memberi hasil iaitu tanaman yang merupakan pemberian Allah yang dapat
dilihat oleh pancaindera manusia. Tanaman tersebut memberikan hasil berganda
lebih banyak dari benihnya sebagai perbandingan kepada mereka yang menginfakkan
harta ke jalan Allah s.w.t semata-mata ikhlas kerana mengharapkan keredhaan
Allah s.w.t . Al- Qur’an mengajak
manusia agar mengorbankan harta dan memberi kepada golongan yang memerlukan
kerana sesungguhnya Allah s.w.t melipatgandakan rezeki kepada golongan beriman
yang mengeluarkan harta di jalan Allah (Syed Qutb. 2010 : 354).
Firman Allah s.w.t :
$ygr'¯»t
tûïÏ%©!$#
(#qãZtB#uä
w
(#qè=ÏÜö7è?
Nä3ÏG»s%y|¹
Çd`yJø9$$Î/
3sF{$#ur
É©9$%x.
ß,ÏÿYã
¼ã&s!$tB
uä!$sÍ
Ĩ$¨Z9$#
wur
ß`ÏB÷sã
«!$$Î/
ÏQöquø9$#ur
ÌÅzFy$#
(
¼ã&é#sVyJsù
È@sVyJx.
Ab#uqøÿ|¹
Ïmøn=tã
Ò>#tè?
¼çmt/$|¹r'sù
×@Î/#ur
¼çm2utIsù
#V$ù#|¹
(
w
crâÏø)t
4n?tã
&äóÓx«
$£JÏiB
(#qç7|¡2
3
ª!$#ur
w
Ïôgt
tPöqs)ø9$#
tûïÍÏÿ»s3ø9$#
ÇËÏÍÈ
Maksud
: Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan
perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya
pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak
menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah
dan hari akhirat. maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada
tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya
bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang
kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang
mereka usahakan. dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum
yang kafir (264).
(Surah
al-Baqarah 2:264)
Di
dalam ayat ini, Allah s.w.t menggambarkan sifat infak yang ikhlas dan sifat
infak yang bercampur dengan perbuatan membangkit-bangkitkan pemberian dan
perkataan yang menyakiti hati berdasarkan gambaran yang seni dalam al-Qur’an.
Pertamanya disebutkan mengenai golongan yang menginfakkan hartanya dengan
tujuan menunjuk-nunjuk adalah hati keras dan licin yang mana ia belum merasa
kelembutan dan kemanisan iman tetapi hatinya tertutup dengan selimut riya’.
Allah menggunakan perumpamaan dengan batu licin yang ditutupi tanah di atasnya
iaitu batu yang tidak boleh ditanam dengan apa- apa tanaman dan sifatnya keras
ditutupi tanah yang melindunginya dari penglihatan zahir sebagaimana riya’
menutupi hati yang kosong tanpa iman. Seterusnya batu tersebut dihujani oleh
hujan lebat yang menghapuskan tanah yang membaluti batu tersebut dan
terdedahlah batu tersebut dengan kekerasan dan kepejalannya yang tidak mampu
menumbuhkan tanaman dan tidak pernah menghasilkan buah-buahan. Demikianlah
perumpamaan orang-orang yang menginfakkan harta tanpa kerana riya’ atau dengan
tujuan menunjuk-nunjuk di hadapan manusia semata-mata. Perbuatan infak mereka
tidak mendatangkan sebarang manfaat malah tidak diberikan ganjaran pahala dari
Allah ( Syed Qutb. 2010 : 357). Ayat ini adalah sebagai peringatan kepada
golongan beriman agar menginfakkan harta di jalan Allah semata-mata kerana
ikhlas kepadanya.
Firman Allah s.w.t :
ã@sWtBur
tûïÏ%©!$#
cqà)ÏÿYã
ãNßgs9ºuqøBr&
uä!$tóÏGö/$#
ÅV$|ÊötB
«!$#
$\GÎ7ø[s?ur
ô`ÏiB
öNÎgÅ¡àÿRr&
È@sVyJx.
¥p¨Yy_
>ouqö/tÎ/
$ygt/$|¹r&
×@Î/#ur
ôMs?$t«sù
$ygn=à2é&
Éú÷üxÿ÷èÅÊ
bÎ*sù
öN©9
$pkö:ÅÁã
×@Î/#ur
@@sÜsù
3 ª!$#ur
$yJÎ/
tbqè=yJ÷ès?
îÅÁt/
ÇËÏÎÈ
Maksudnya: Dan bandingan orang yang
membelanjakan hartanya kerana mencari keredhaan Allah dan kerana meneguhkan
(iman dan perasaan ikhlas) yang timbul daripada jiwa mereka, adalah seperti
sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan
hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan
renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya). Dan (ingatlah) Allah sentiasa
melihat akan apa yang kamu lakukan.
(Surah al-Baqarah 2:265)
Dalam ayat di atas, Allah s.w.t membuat sebuah
perumpamaan dalam bentuk perbandingan. Al-mathal
dalam ayat ini ditujukan khusus kepada orang beriman untuk menafkahkah dan
mengeluarkan harta mereka semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. Penggunaan
al-mathal dalam ayat ini bertujuan memberi galakan dan dorongan
melakukan amalan sedekah serta mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Al-Zamakhsyari
dalam tafsirnya telah menyatakan bahawa al-mathal menunjukkan bahawa
sedekah yang dikeluarkan itu adalah laksana hujan. Sekiranya sedekah itu
banyak, maka ia seperti hujan yang lebat. Sekiranya sedikit, ia seperti hujan
renyai-renyai (Al-Zamakhsyari. 1995 : 309).
Hati seorang mukmin yang disuburkan melalui amalan
sedekah adalah ibarat tanah subur yang disirami hujan, lalu mengeluarkan hasil
yang banyak dan melimpah-ruah (Mohd Radzi Othman.2003:47).Golongan beriman yang membelanjakan
hartanya dengan penuh keikhlasan ini diumpamakan sebagai kebun yang berada di
dataran yang tinggi biasanya mempunyai tanah yang subur kerana ia memperoleh
udara dan cahaya matahari yang cukup, sekaligus akan menghasilkan buah-buahan
yang baik dan bermutu (Mohd Radzi Othman. 2003 :48).
Golongan beriman menginfakkan harta mereka kerana
keyakinan yang teguh hasil dari
kesedaran dan keimanan yang kukuh di dalam hati. Hati yang keras
ditutupi tabir riya’ dilambangkan dengan batu licin yang keras serta ditutupi
tanah manakala hati golongan beriman dilambangkan dengan sebuah kebun yang
subur, tanahnya dalam dan terletak di atas sebuah dataran yang tinggi
berbanding segenggam tanah yang membaluti batu keras tadi. Apabila kebun yang
subur tersebut ditimpa hujan yang lebat, maka tanah kebun tersebut tidak
terhakis sebagaimana ia menghakis lapisan tanah di atas batu yang keras.
Justeru itu, tanah kebun tersebut mampu menumbuhkan tanaman serta banyak
hasilnya ( Syed Qutb. 2010 : 358).
Kesimpulannya,
uslub al-mathal di dalam al-Qur’an mengenai golongan beriman banyak
didatangkan dengan unsur pujian dan galakan kepada mereka untuk menyahut seruan
dari Allah s.w.t. Allah s.w.t menerangkan mengenai ganjaran dan kemuliaan
golongan beriman melalui uslub al-mathal agar bertambah keyakinan
golongan beriman seterusnya membuahkan amalan kebajikan yang beriman dengan
niat yang tulus dan murni semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah serta
kejayaan di dunia dan akhirat.
4.2.2 Golongan Munafik
Dari segi bahasa al-nifaq
diambil daripada kata nafiqa al-yarbu iaitu lubang biawak di dalam
tanah. Biawak mempunyai dua lubang iaitu al-nafiqa dan al-qasia
yang bertujuan untuk mempertahankan kehidupannya. Al-nafiqa adalah
lubang kecil bagi biawak menyembunyikan dirinya dari pandangan luar. Lubang ini
disembunyikan dan dizahirkan di dalam lubang yang lain. Apabila terdesak,
biawak tersebut akan masuk melalui lubang al-qasia iaitu lubang zahir
dan menutup lubang pada al-nafiqa dengan kepalanya, kemudian keluar
melaluinya. Perkataan ini digunakan kepada orang yang menyatakan keimanan
kepada Allah dan akhirat sedangkan mereka sebenarnya tidak beriman. Keadaan ini
sama dengan biawak yang menyembunyikan lubang al-nafiqa dan menzahirkan
lubang al-qasia dan demikianlah orang munafik menyembunyikan kekufuran
dan menzahirkan keimanan. Pada zahirnya lubang al-nafiqa kelihatan
seperti pasir namun pada hakikatnya ia adalah lubang demikianlah orang munafik
yang zahirnya beriman namun batinnya kafir (Muhd Najib Abdul Kadir dan Mohd
Nazri Ahmad. 2009: 45) .
Munafik pada istilah
syarak ialah nama golongan yang melahirkan sesuatu yang berlawanan dengan apa
yang tersimpan di dalam hati. Sekiranya ia berlaku pada iktikad keimanan, maka
ia dikira nifak kafir dan jika ia tidak berkaitan dengan iktikad keimanan, maka
ia dikira nifak amal. Menurut Abdul Karim Zaidan, munafik ialah pernyataan yang
tidak sesuai dengan apa yang terpendam di dalam hati. Firman Allah s.w.t :
öNßgè=sVtB
È@sVyJx.
Ï%©!$#
ys%öqtGó$#
#Y$tR
!$£Jn=sù
ôNuä!$|Êr&
$tB
¼ã&s!öqym
|=yds
ª!$#
öNÏdÍqãZÎ/
öNßgx.ts?ur
Îû
;M»yJè=àß
w
tbrçÅÇö6ã
ÇÊÐÈ BLà¼
íNõ3ç/
ÒôJãã
öNßgsù
w
tbqãèÅ_öt
ÇÊÑÈ
Maksud:
Perumpamaan orang-orang munafik adalah seperti orang yang menyalakan api di
malam yang gelap agar dia dapat berjalan menuju tujuannya. Lalu ketika api itu
menyinari sekelilingnya, Allah hilangkan sinar itu dan membiarkan mereka dalam
kegelapan maka mereka tidak dapat melihat (17). Mereka tuli, bisu dan buta maka
mereka tidaklah kembali ke ( jalan yang benar) (18).
(Surah al-Baqarah 1:17-18)
Perumpamaan
ini menggambarkan perbuatan orang-orang munafik dalam kehidupan manusia.
Kehidupan ini penuh dengan penyimpangan dan kesesatan, hanya ada satu sahaja
jalan yang lurus. Sementara itu, jalan yang lurus ini dipenuhi dengan duri-duri
dan rintangan-rintangan sehingga seseorang manusia tidak mampu mendapatkan jalan yang lurus di antara
jalan-jalan yang menyesatkan serta tidak mampu menghindari duri-duri dan
menghadapi rintangan-rintangan kecuali dengan cahaya iman, akal dan wahyu
(al-Syirazi. 1992 : 91).
Melalui
perumpamaan ini, Allah menyatakan bahawa apakah sepercik api yang terbatas yang
dinyalakan oleh manusia dapat membimbingnya di jalan yang penuh duri dan
panjang ini? Orang munafik menempuh jalan kemunafikan yang mana mereka menduga
bahawa cara yang mereka gunakan dapat menjamin kestabilan dan kepentingan
mereka di hadapan orang-orang beriman dan orang-orang kafir serta menggabungkan
diri mereka dengan kumpulan yang menang setelah selesainya peperangan. Mereka
mengganggap perbuatan mereka sebagai kecerdasan dan kecerdikan laksana sinar
yang menembusi jalan kehidupan yang mampu membawa mereka kepada tujuan yang
dikehendaki. Namun Allah menutup sinar itu dan membongkar mereka (al-Syirazi.
1992 : 91), ‘‘ Ketika datang kepadamu orang-orang munafik dan berkata, ‘‘Kami
bersaksi bahawa kamu adalah utusan Allah.’’ Allahlah yang mengetahui bahawa
kamu adalah utusanNya dan Allah bersaksi bahawa orang-orang munafik itu
berbohong ( surah al-Munafiqun : 1-2).
Penggunaan
kata menyalakan api di dalam ayat tersebut bermaksud mereka ( orang-orang
munafik) menggunakan api untuk menyinari jalan. Dan api merupakan sesuatu yang
berasap, mempunyai abu dan terbakar. Sementara itu, orang-orang beriman
menggunakan cahaya keimanan yang bersih dan tidak mencemarkan. Batin
orang-orang munafik mengandungi api sekalipun mereka berpura-pura menampakkan
cahaya keimanan. Meskipun mereka memiliki cahaya itu, cahaya itu lemah dan
tidak mampu bertahan lama (al-Syirazi. 1992 : 92).
Cahaya
yang lemah dan sementara itu barangkali menunjukkan cahaya mata hati dan fitrah
tauhid atau menunjukkan keimanan mereka yang dulu yang kemudiannya tertutup
oleh tabir-tabir taqlid buta, fanatisme dan kebencian sehingga kehidupan mereka
tidak hanya menjadi samar bahkan gelap-gelita sebagaimana yang disebutkan di
dalam al-Qur’an. Mereka akhirnya kehilangan daya penglihatan, pendengaran dan
percakapan yang baik (al-Syirazi. 1992 : 92).
Perumpamaan
di atas menjelaskan sikap orang-orang munafik iaitu sikap ini tidak akan
bertahan lama. Orang-orang munafik berkemungkinan memakai pakaian Islam dan
bersahabat dengan orang-orang kafir secara diam-diam. Keadaan seumpama ini
ibarat percikan api yang kecil dan lemah, tidak mampu bertahan apabila ditiup
angin dan akan segera padam sehingga keadaan sebenar mereka akan terungkap dan
mereka akan dibenci, diusir dan
kebingungan seperti seseorang yang berjalan dalam kegelapan (al-Syirazi. 1992 :
92).
Firman Allah s.w.t:
÷rr&
5=Íh|Áx.
z`ÏiB
Ïä!$yJ¡¡9$#
ÏmÏù
×M»uKè=àß
Óôãuur
×-öt/ur
tbqè=yèøgs
÷LàiyèÎ6»|¹r&
þÎû
NÍkÍX#s#uä
z`ÏiB
È,Ïãºuq¢Á9$#
uxtn
ÏNöqyJø9$#
4
ª!$#ur
8ÝÏtèC
tûïÌÏÿ»s3ø9$$Î/
ÇÊÒÈ ß%s3t
ä-÷y9ø9$#
ß#sÜøs
öNèdt»|Áö/r&
(
!$yJ¯=ä.
uä!$|Êr&
Nßgs9
(#öqt±¨B
ÏmÏù
!#sÎ)ur
zNn=øßr&
öNÍkön=tæ
(#qãB$s%
4
öqs9ur
uä!$x©
ª!$#
|=yds%s!
öNÎgÏèôJ|¡Î/
öNÏdÌ»|Áö/r&ur
4
cÎ)
©!$#
4n?tã
Èe@ä.
&äóÓx«
ÖÏs%
ÇËÉÈ
Maksud:
Atau seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit disertai
gelap-gelita, guruh dan kilat. Mereka menyumbat telinga mereka dengan anak-anak
jari, takut kepada petir kerana mereka takut akan mati. Dan Allah menguasai
orang-orang kafir (19). Hampir saja kilat itu menyambar penglihatan mereka.
Setiap kali kilat itu menyinari mereka, mereka berjalan dan bila gelap menimpa
mereka, mereka berhenti (20).
(Surah al-Baqarah 1: 19-20)
Dalam
perumpamaan ini, Allah menggambarkan kehidupan orang-orang munafik seperti
malam gelap yang menakutkan dan berbahaya iaitu malam yang penuh dengan hujan lebat. Pada setiap sudut,
kilatan cahaya hampir menusuk mata. Ruang udara dipenuhi dengan gemuruh suara
yang menakutkan seakan-akan merobek gegendang telinga. Dalam suasana seumpama
itu, sekumpulan manusia berjalan di sebuah tanah lapang yang luas, tiada tempat
untuk berlindung dan berteduh dari air hujan yang deras dan kilatan petir dan
juga jalan yang gelap. Orang-orang munafik seumpama orang-orang yang menempuh
perjalanan tersebut. Mereka hidup di tengah-tengah orang-orang beriman yang
semakin bertambah. Orang-orang beriman umpama bah yang deras dan hujan yang
lebat sementara orang-orang munafik tidak mempunyai tempat aman yang dapat
melindungi mereka dari ancaman petir siksaan dari Allah. Penyebaran Islam yang
cepat bagaikan petir yang menjadikan mereka ketakutan. Oleh itu, mereka
seringkali khuatir rencana jahat mereka terungkap apabila ayat-ayat al-Qur’an
diturunkan (al-Syirazi. 1992 : 93).
Kesimpulannya,
uslub al-mathal di dalam al-Qur’an mengenai golongan munafik banyak
didatangkan dengan unsur celaan dan penghinaan ke atas mereka yang berpura-pura
beriman bahkan mereka menentang ajaran dan kebenaran Islam pada hakikatnya.
Allah s.w.t menerangkan mengenai ciri-ciri dan sikap golongan munafik ini
melalui uslub al-mathal agar golongan beriman dapat berwaspada dengan
kewujudan golongan yang sifatnya ibarat gunting dalam lipatan yang memusuhi
Islam dan kebenaran.
4.2.3 Golongan Kafir
Kafir dari segi bahasa
ialah tutup dan dinding menurut Ibn Faris. Kafir juga bermaksud malam kerana
kegelapan malam menutupi segala sesuatu. Sementara itu, kufur menurut al-Sayuti
merupakan lawan kepada iman kerana kekufuran itu menutup keimanan (Zainal
Abidin Mohamad dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 47). Menurut al-Azhari orang kafir disebut sebagai kafir kerana
apabila Allah s.w.t mereka mentauhidkanNya, Allah s.w.t turut menyeru mereka
kepada nikmat yang disediakan tetapi disebabkan keengganan mereka menerima
seruan tersebut maka mereka telah menutup dan menghalang nikmat itu sampai
kepada mereka (Zainal Abidin Mohamad dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 48).
Menurut
Ibn Kathir, kufur dari sudut istilah syarak ialah mengingkari sesuatu yang mesti
diketahui melibatkan perkara yang berkaitan dengan agama Islam seperti
mengingkari kewujudan Allah s.w.t, mengingkari kerasulan Nabi Muhammad s.a.w,
mengingkari pengharaman larangan Allah s.w.t seperti zina dan sebagainya.
Sementara itu, Abd al-Rahman Hasan Habannakah menyatakan bahawa perkataan kufur
digunakan sebagai istilah agama untuk menunjukkan sesuatu perkara yang
berlawanan dengan iman dan islam. Sesiapa yang enggan beriman dengan
rukun-rukun iman setelah jelas bukti-buktinya, maka dia adalah kafir (Zainal
Abidin Mohamad dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 49).
Firman Allah s.w.t :
§NèO
ôM|¡s%
Nä3ç/qè=è%
.`ÏiB
Ï÷èt/
Ï9ºs
}Îgsù
Íou$yÚÏtø:$$x.
÷rr&
x©r&
Zouqó¡s%
4
¨bÎ)ur
z`ÏB
Íou$yfÏtø:$#
$yJs9
ã¤fxÿtFt
çm÷ZÏB
ã»yg÷RF{$#
4
¨bÎ)ur
$pk÷]ÏB
$yJs9
ß,¤)¤±o
ßlã÷usù
çm÷YÏB
âä!$yJø9$#
4
¨bÎ)ur
$pk÷]ÏB
$yJs9
äÝÎ6öku
ô`ÏB
Ïpuô±yz
«!$#
3
$tBur
ª!$#
@@Ïÿ»tóÎ/
$£Jtã
tbqè=yJ÷ès?
ÇÐÍÈ
Maksud : Kemudian sesudah itu, hati kamu juga
menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. padahal di antara
batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada
pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya;
dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang
Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan (74).
(Surah al-Baqarah. 1:74)
Ayat
ini menerangkan sifat kaum Yahudi yang merupakan manusia yang sifatnya paling
keras hati. Al-Qur’an menceritakan bagaimana Allah s.w.t menjadikan hati mereka
keras kerana kemungkaran yang mereka
lakukan termasuklah memerangi Islam dan para pendokong Islam (Zainal
Abidin Mohamad dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 98). Hati mereka menjadi keras
dan hilang kepekaan, tindak balas dan kesan, maka segala peringatan dan iktibar
tidak sampai kepada hati mereka. Justeru itu, darjat mereka adalah lebih rendah
dan hina berbanding benda-benda pejaldan tidak bernyawa (Zainal Abidin Mohamad
dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 99). Menurut
Syed Qutb, hati mereka dibandingkan dengan batu bahkan hati mereka menjadi
lebih kering dan keras berbanding batu ( Syed Qutb. 2010 : 83).
Firman Allah s.w.t :
ã@sVtBur
tûïÏ%©!$#
(#rãxÿ2
È@sVyJx.
Ï%©!$#
ß,Ïè÷Zt
$oÿÏ3
w
ßìyJó¡t
wÎ)
[ä!$tãß
[ä!#yÏRur
4
BLà¼
íNõ3ç/
ÒôJãã
óOßgsù
w
tbqè=É)÷èt
ÇÊÐÊÈ
Maksud:
Dan perumpamaan orang-orang kafir itu adalah seperti pengembala yang memanggil
binatang yang tidak mendengar selain panggilan dan seruan sahaja. Mereka tuli,
bisu dan buta maka oleh sebab itu mereka tidak mengerti (171).
(Surah
al-Baqarah. 1:171)
Ayat
ini menjelaskan sebab-sebab orang kafir terlampau berpegang kepada nenek moyang
mereka serta berdegil untuk tidak menerima kebenaran kerana sesungguhnya seruan
ke atas orang kafir itu kepada keimanan seperti teriakanmu kepada binatang yang
tidak mengerti apa-apa walaupun ia mampu mendengar suara. Dakwah kepada
keimanan itu hanya akan didengari oleh orang-orang kafir tetapi tidak akan
difahami oleh mereka. Semua ini berlaku kerana keingkaran mereka yang melampau
terhadap segala seruan dan ajakan kepada kebenaran. Ayat seterusnya menjelaskan
perwatakan orang-orang kafir yang tuli, bisu dan buta sehingga mereka tidak
mengerti apa-apa. Justeru itu, mereka berpegang teguh kepada peninggalan nenek
moyang mereka yang sesat lagi menyesatkan (al-Syirazi. 1992 :457).
Allah
s.w.t mencela golongan ini kerana mereka tidak menggunakan pancaindera yang
dikurniakan oleh Allah berdasarkan fungsinya yang sebenar lalu perbuatan mereka
itu menyebabkan mereka mengikut segala adat-adat dan kepercayaan yang diwarisi
daripada nenek moyang mereka secara membuta-tuli (Muhd Najib Abdul Kadir dan
Mohd Nazri Ahmad. 2009: 133).
Firman Allah s.w.t :
* ¨bÎ)
©!$#
w
ÿ¾ÄÓ÷ÕtGó¡t
br&
z>ÎôØo
WxsVtB
$¨B
Zp|Êqãèt/
$yJsù
$ygs%öqsù
4
$¨Br'sù
úïÏ%©!$#
(#qãYtB#uä
tbqßJn=÷èusù
çm¯Rr&
,ysø9$#
`ÏB
öNÎgÎn/§
(
$¨Br&ur
tûïÏ%©!$#
(#rãxÿ2
cqä9qà)usù
!#s$tB
y#ur&
ª!$#
#x»ygÎ/
WxsVtB
¢
@ÅÒã
¾ÏmÎ/
#ZÏV2
Ïôgtur
¾ÏmÎ/
#ZÏWx.
4
$tBur
@ÅÒã
ÿ¾ÏmÎ/
wÎ)
tûüÉ)Å¡»xÿø9$#
ÇËÏÈ
Maksud
: Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti)
nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada
hikmahnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui
bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir
pula maka mereka akan berkata: "Apakah maksud Allah membuat perbandingan
dengan ini?" (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan
sebab perbandingan itu, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk
dengan sebabnya; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab
perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik (26).
( Surah al-Baqarah. 1 :26)
Dalam
ayat tersebut, Allah s.w.t menyatakan bahawa Allah tidak malu untuk
mendatangkan sebarang perumpamaan sama ada seperti nyamuk mahupun yang lebih
hina darinya kerana segala yang dikatakan olehNya adalah benar dan Allah tidak
malu dalam perkara kebenaran. Allah s.w.t membuat perumpamaan dengan sesuatu
yang dikehendakiNya adalah sebagai rahmat kepada hamba-hambaNya untuk
mendekatkan sesuatu maksud kepada mereka dan menerangkan sesuatu kebenaran.
Melalui perumpamaan ini, golongan mukmin yang yakin kepada Allah s.w.t
bertambah kuat keimanannya, melahirkan sifat rendah diri dan takut kepadaNya
manakala golongan yang kafir bertambah jauh dari jalan Allah (Zainal Abidin
Mohamad dan Muhd Najib Abdul Kadir. 2009: 200) .
Uslub
al-mathal di dalam al-Qur’an mengenai golongan kafir banyak didatangkan
dengan unsur celaan dan penghinaan ke atas mereka yang menolak kebenaran bahkan
memusuhi pendokong agama Islam. Allah s.w.t menerangkan mengenai ciri-ciri dan
sikap orang kafir melalui uslub al-mathal agar golongan beriman dapat
mengambil iktibar dan menjauhi ciri-ciri dan sikap tersebut agar mereka
terselamat dari kemurkaan Allah.
5.1 KESIMPULAN
Uslub al-mathal
melibatkan manusia banyak terdapat di dalam al-Qur’an bagi menceritakan
mengenai manusia dan sifat-sifatnya khususnya golongan beriman, golongan
munafik dan golongan kafir. Penggunaan uslub al-mathal ini berkesan bagi
mendekatkan gambaran dan hakikat sebenar kepada manusia agar mereka mengambil
pengajaran, menjadikannya sebagai iktibar atau galakan dalam melakukan sesuatu
khususnya menjalankan amar makruf dan mencegah kemungkaran dalam kehidupan
sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini.
6.1 RUJUKAN
Al-
Syirazi, Nashir Makarim. 1992. Al-Amthal fi Tafsir Kitab Allah al-Munzal.
Jil.1. Terj. Ahmad Sobandi et.al. Jakarta : Gerbang Ilmu Press.
Al-Zamakhsyari.
Mahmud bin Umar. 1995. Al-Kashshaf. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Azhar
Muhammad. 2008. Perumpamaan al-Qur’an. Skudai : Universiti Teknologi
Malaysia.
Mohd
Najib Abdul Kadir & Mohd Nazri Ahmad. 2009. Al-Amthal dalam al-Qur’an
Golongan Munafik. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors
Sdn.Bhd.
Mohd
Radzi Othman. 2003. Warisan al-Quran. Penerbitan Universiti Sains
Malaysia: Pulau Pinang.
Mohd
Sukki bin Othman. 2004. Manusia dalam al-Qur’an : Satu Kajian Dari Perspektif
al-Mathal al-Sarih. Al-Bayan Journal of al-Qur’an and al-Hadith, Vol. 2.
hlm. 37-56. Kuala Lumpur : Universiti Malaya.
Muhammad
‘Ali Qutb. 1993. Al- Amthal fi al-Qur’an. Beirut : al-Maktabah al-‘Asriyyah.
Sayyid
Qutb. 2010. Tafsir fi Zilal al-Qur’an- Di Bawah Naungan al-Qur’an. Terj.
Yusoff Zaky Haji Yacob. Kuala Lumpur : Pustaka Darul Iman Sdn. Bhd.
Zainal
Abidin Mohamad & Mohd Najib Abdul Kadir. 2009. Al-Amthal dalam al-Qur’an
Golongan Kafir dan Ahli Kitab. Kuala Lumpur : Utusan Publications &
Distributors Sdn.Bhd.