Nik Norimah Tuan Mat
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam
Fakulti Pengajian Islam, UKM
Persoalan Fiqh Semasa
1.1
PENGENALAN
Secara
umumnya, pengguguran janin diharamkan di dalam Islam. Pelbagai pendapat
dikemukakan oleh para fuqaha’ bersandarkan kepada nas-nas syarak. Hasil
penelitian terhadap pendapat yang dikemukakan oleh para fuqaha’ ini terdapat
pengecualian dalam masalah pengguguran yang dilakukan dengan alasan perubatan
untuk memelihara kesihatan ibu khususnya melalui pengguguran terapeutik iaitu
penamatan sesuatu kehamilan sebelum janin dapat hidup. Di dalam istilah
perubatan ia dikenali sebagai fetal viability. Pengguguran terapeutik
ini dilakukan bertujuan menyelamatkan nyawa ibu, memelihara kesihatan ibu, menamatkan
sesuatu kehamilan yang akan menyebabkan bayi dilahirkan dengan kecacatan yang
tidak meneruskan kehidupan atau dikaitkan dengan tahap kematian yang
signifikan, menamatkan suatu kehamilan yang tidak dapat hidup (nonviable
pregnancy) atau memilih untuk mengurangkan kehamilan kembar (multifetal
pregnancy). Kajian ini bertujuan menganalisa pandangan fuqaha terhadap
hukum pengguguran bayi di dalam Islam dengan menyentuh persoalan pengguguran
janin disebabkan kecacatan sebagaimana yang dapat dikesan melalui perubatan
moden masa kini.
1.2 LATAR BELAKANG DAN PERMASALAHAN
KAJIAN
Kemajuan
dan perkembangan dalam bidang perubatan menghasilkan pelbagai kaedah baru
antaranya ialah kemampuan untuk mengesan kecacatan janin di dalam kandungan
ibu. Justeru itu, keadaan ini
menimbulkan satu persoalan fiqh semasa iaitu berkaitan hukum pengguguran
bayi disebabkan kecacatan.
1.3 MATLAMAT
KAJIAN
Kajian
ini bertujuan menjelaskan definisi pengguguran janin mengetengahkan hukum asal
pengguguran janin di dalam Islam di samping mengemukakan jawapan kepada
persoalan baru yang timbul iaitu pengguguran janin disebabkan kecacatan
tertentu bagi memberi penjelasan kepada umum.
1.4 OBJEKTIF KAJIAN
1.Menjelaskan
definisi janin dan pengguguran janin
2.Meninjau
pandangan dan hujah para fuqaha berkaitan hukum pengguguran janin
3.Mengemukakan
permasalahan fiqh semasa berkaitan pengguguran janin disebabkan kecacatan
dengan menyatakan jenis-jenis kecacatan yang dapat dikenalpasti melalui keadah
perubatan.
4.Menilai
pandangan– pandangan yang ada di dalam Islam bagi menjelaskan permasalahan
pengguguran janin disebabkan kecacatan.
5.Membuat
analisa dan rumusan terhadap hasil kajian yang dijalankan.
1.5 PERSOALAN KAJIAN
Di sini terdapat beberapa
persoalan yang diutarakan oleh penulis terhadap penulisan ini. Di antara
persoalannya ialah:
a. Apakah yang dimaksudkan dengan
janin dan pengguguran janin?
b. Apakah hukum pengguguran
menurut pandangan fuqaha?
1.6 KEPENTINGAN
KAJIAN
Kajian ini amat penting kerana
ia merupakan isu fiqh semasa yang berlegar dalam kalangan masyarakat masa kini
ini bagi memberi penjelasan berkaitan hukum pengguguran janin di dalam Islam
khususnya disebabkan kecacatan yang ada pada janin tersebut.
1.7 SKOP
KAJIAN
Penulisan ini adalah merupakan
satu penulisan ilmiah yang berbentuk kajian perpustakaan. Skop kajian ini
memfokuskan maklumat-maklumat tentang pengguguran janin dengan memberi
penekanan kepada hukum pengguguran janin di dalam Islam.
1.8 METODOLOGI KAJIAN
Untuk mengumpulkan data dan
mendapatkan maklumat yang tepat, beberapa metodologi kajian perlu digunakan.
Justeru, untuk tujuan penulisan ini, penulis menggunakan metodologi :
1. Diskripsi
dan analisis
Metodologi ini digunakan untuk memahami pengertian pengguguran
janin dan menganalisa pandangan para fuqaha terhadap hukum pengguguran
janin.
2. Kajian
perpustakaan
Penulis melakukan
kajian perpustakan bagi mencari dan mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan
tajuk penulisan. Antara bahan yang terlibat dalam pencarian maklumat ini ialah
buku, artikel, internet dan sebagainya.
BAB II
JANIN DAN PENGGUGURAN JANIN
2.1 PENGENALAN
Pengguguran
janin dalam kalangan wanita khususnya wanita Islam merupakan semakin meningkat
dewasa ini. Ia merupakan satu persoalan fiqh semasa yang memerlukan penelitian
terhadap hukum dari para fuqaha bagi membendung penularannya dalam kalangan
umat Islam. Justeru itu, dalam bab ini definisi janin dan pengguguran janin
diperjelaskan bagi memberi maklumat mengenai persoalan ini.
2.2 DEFINISI JANIN
Menurut
Mu‘jam Lughah al Fuqaha, janin ialah bayi yang masih di dalam kandungan
ibunya. Dinamakan sebagai janin kerana keadaannya yang tersembunyi di dalam
perut ibunya ( Mat Saad Abd. Rahman. 1988: 61). Ada kesamaan istilah ‘fetus’ dalam
bahasa Inggeris dengan istilah janin dalam bahasa Arab. Janin di dalam bahasa
Arab ialah kata tunggal sementara ajinnah ialah kata jamak yang
menunjukkan banyak (Abul Fadl Mohsin Ibrahim.1995 : 108). Dari segi bahasa, ia
bermaksud tertutup atau tersembunyi. Maka berdasarkan definisi ini, janin
terdiri dari sesuatu yang sedang tumbuh dalam rahim ibu sejak ia tersenyawa
sehingga dilahirkan. Firman Allah s.w.t :
tûïÏ%©!$#
tbqç7Ï^tGøgs
uȵ¯»t6x.
ÉOøOM}$#
|·Ïmºuqxÿø9$#ur
wÎ)
zNuH©>9$#
4
¨bÎ)
y7/u
ßìźur
ÍotÏÿøóyJø9$#
4
uqèd
ÞOn=÷ær&
ö/ä3Î/
øÎ)
/ä.r't±Sr&
ÆÏiB
ÇÚöF{$#
øÎ)ur
óOçFRr&
×p¨ZÅ_r&
Îû
ÈbqäÜç/
öNä3ÏG»yg¨Bé&
(
xsù
(#þq.tè?
öNä3|¡àÿRr&
(
uqèd
ÞOn=÷ær&
Ç`yJÎ/
#s+¨?$#
ÇÌËÈ
Maksud:
(Iaitu) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan
yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur
melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha luas keampunanNya.
ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari
tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat
kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu
(bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang bertaqwa (32).
(Al-Najm :32)
Dari segi teknik, sains berpendapat
tahap janin terbentuk ketika usia nyawa itu lapan minggu sehingga dilahirkan
dan pada ketika itu janin memiliki semua sifat- sifat manusia. Sementara dari
sudut perundangan, terdapat tiga pandangan iaitu pertama, janin ialah sesuatu
yang terdapat dalam rahim. Kedua, menurut Imam Syafie tahap di mana nyawa di
dalam rahim boleh dipanggil sebagai janin ialah tahap al-mudghah iaitu
segumpal darah dan al-‘alaqah (sesuatu yang terikat) dan kelihatan
seperti manusia, memiliki anggota-anggota seperti jari, kuku, mata atau sesuatu
yang seumpama itu. Manakala pendapat ketiga menurut al Nuwayri yang mengatakan
perkataan janin digunakan oleh golongan cerdik pandai bagi sesuatu yang wujud
di dalam rahim setelah diberikan nyawa. Al-Qur’an merujuk kepada janin secara
umum. Daripada tiga pandangan yang dikemukakan, pandangan Imam Syafie merupakan
tafsiran yang paling hampir dengan kefahaman saintifik masa kini (Abul Fadl
Mohsin Ibrahim.1995 : 109).
2.2.1 Analisis Tahap-tahap Pertumbuhan Janin
Di
dalam penulisan ini tahap-tahap pertumbuhan janin dapat dilihat berdasarkan
analisis saintifik, analisis al-Qur’an dan analisis hadith.
i.
Analisis
Saintifik
Dari
sudut sains, kehidupan seseorang manusia boleh diletakkan di antara kontinum
persenyawaan dan mati. Terdapat empat tahap perkembangan janin iaitu zygote,
blastocyst, embrio dan janin. Zygote ialah ovum wanita yang telah
disenyawakan oleh sperma lelaki dalam tiub fallopian wanita selama tiga hari
dan pemecahan sel mula berlaku. Blastocyst ialah tahap bermulanya zygote
terlekat di rahim di mana pemecahan sel berlaku dengan lebih pantas.
Kebanyakan zygote tidak melekat dan keluar melalui haid. Embrio ialah
tahap selepas dua minggu persenyawaan serta berlaku perbezaan organ. Semua
organ yang akan dimiliki terjadi dalam bentuk yang paling asas di akhir minggu
keenam. Janin ialah tahap yang bermula pada minggu kelapan sampai kelahiran
yang mana pertumbuhan berlaku secara berterusan. Ia merupakan satu tahap
persediaan untuk kelahiran sesuatu yang telah bermula (Abul Fadl Mohsin
Ibrahim.1995 : 110).
ii.
Analisis
al -Qur’an
Firman
Allah s.w.t merujuk kepada pertumbuhan janin sebagaimana berikut :
ôs)s9ur $oYø)n=yz z`»|¡SM}$# `ÏB 7's#»n=ß `ÏiB &ûüÏÛ ÇÊËÈ §NèO çm»oYù=yèy_ ZpxÿôÜçR Îû 9#ts% &ûüÅ3¨B ÇÊÌÈ ¢OèO $uZø)n=yz spxÿôÜZ9$# Zps)n=tæ $uZø)n=ysù sps)n=yèø9$# ZptóôÒãB $uZø)n=ysù sptóôÒßJø9$# $VJ»sàÏã $tRöq|¡s3sù zO»sàÏèø9$# $VJøtm: ¢OèO çm»tRù't±Sr& $¸)ù=yz tyz#uä 4 x8u$t7tFsù ª!$# ß`|¡ômr& tûüÉ)Î=»sø:$# ÇÊÍÈ
Maksud : Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan
manusia dari pati (yang berasal) dari tanah ( 12) Kemudian Kami jadikan
"pati" itu (setitis) air benih pada penetapan Yang kukuh (13)
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami
ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging
itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu Dengan
daging. setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain
sifat keadaannya. maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik
Pencipta ( 14).
(al-Mukminun : 12-14)
$ygr'¯»t â¨$¨Z9$# bÎ) óOçFZä. Îû 5=÷u z`ÏiB Ï]÷èt7ø9$# $¯RÎ*sù /ä3»oYø)n=yz `ÏiB 5>#tè? §NèO `ÏB 7pxÿõÜR §NèO ô`ÏB 7ps)n=tæ ¢OèO `ÏB 7ptóôÒB 7ps)¯=sC Îöxîur 7ps)¯=sèC tûÎiüt7ãYÏj9 öNä3s9 4 É)çRur Îû ÏQ%tnöF{$# $tB âä!$t±nS #n<Î) 9@y_r& wK|¡B §NèO öNä3ã_ÌøéU WxøÿÏÛ ¢OèO (#þqäóè=ö7tFÏ9 öNà2£ä©r& ( Nà6ZÏBur `¨B 4¯ûuqtGã Nà6ZÏBur `¨B tã #n<Î) ÉAsör& ÌßJãèø9$# xøx6Ï9 zNn=÷èt .`ÏB Ï÷èt/ 8Nù=Ïæ $\«øx© 4 ts?ur ßöF{$# ZoyÏB$yd !#sÎ*sù $uZø9tRr& $ygøn=tæ uä!$yJø9$# ôN¨tI÷d$# ôMt/uur ôMtFt6/Rr&ur `ÏB Èe@à2 £l÷ry 8kÎgt/ ÇÎÈ
Maksud : Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh
syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat),
maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami
telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian
dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan
kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian)
kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan kami); dan Kami pula
menetapkan Dalam kandungan rahim (ibu Yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan
hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu
berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur
dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau
semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk
sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu.
dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian
apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan
tumbuh-tumbuhan yang tumbuh), dan menjadi suburlah ia, serta ia pula
menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai ( 5 ).
iii.
Analisis
Hadith
Terdapat
dua hadith utama yang merujuk kepada pertumbuhan janin secara khusus iaitu (Abul Fadl Mohsin Ibrahim.1995 : 113):
عنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ
بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ
الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ
أَرْبَعِيْنَ یَوْمًا نُطْفَةً،
ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ،
ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ.
Maksud
: Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas’ud r.a beliau berkata : Rasulullah
s.aw telah bersabda dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan
(dipercayai) : Sesungguhnya
setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama
40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh
yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama,
kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan
padanya ruh.
إِذَا مَرَّ بِالنُّطْفَةِ اثِنْتَانِ وَأَرْبَعُونَ لَيْلَةً بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهَا مَلَكًا فَصَوَّرَهَا وَخَلَقَ سَمْعَهَا وَبَصَرَهَا وَجِلْدَهَا
وَلَحْمهَا وَعِظَامَهَا. ثُمَّ قَالَ: يَا رَبِّ أَذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى؟ فَيَقْضِي رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ. ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ أَجَلُهُ؟
فَيَقُولُ رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ. ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ رِزْقُهُ؟ فَيَقْضِي رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ.
ثُمَّ يَخْرُجُ الْمَلَكُ بِالصَّحِيفَةِ فِي يَدِهِ فَلاَ يَزِيدُ عَلَى مَا أُمِرَ وَلاَ يَنْقُصُ.
Maksud : Ketika nuthfah telah berusia empat puluh dua malam, maka
Allah mengutus satu malaikat mendatangi nuthfah tersebut. Kemudian Allah akan
membentuk tubuhnya, menciptakan pendengarannya, penglihatannya, kulitnya,
dagingnya, dan juga tulangnya. Setelah itu malaikat (yang diutuskan kepada
janin) bertanya: “Ya Tuhan, (apakah janin yang berada dalam rahim ini) lelaki
atau perempuan?” Maka Tuhanmu menentukan menurut kehendak-Nya dan malaikat itu
pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu bertanya lagi: “Ya Tuhan, bagaimana
dengan ajalnya?”' Maka Tuhanmu mengatakan apa yang menurut kehendak-Nya dan
malaikat itu pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu bertanya lagi; “Ya Tuhan,
bagaimana dengan rezekinya?” Maka Tuhanmu menentukan menurut kehendak-Nya dan
malaikat itu pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu
keluar dengan membawa selembar catatan yang di tangannya tanpa menambah mahupun
mengurangi apa telah diperintahkan Allah untuk mencatatnya.
2.2.2 Peringkat Pertumbuhan Janin
i.
Nutfah
Menurut
Muntasar (1973), nutfah ialah
cecair yang bersih. Ia dikenali oleh masyarakat Melayu sebagai mani manakala
menurut ahli embriologi, ia dikenali sebagai spermatozoon yang disebut sebagai
sperma. Al-Qurtubi mentafsirkan nutfah sebagai setitis sperma. Persenyawaan
kedua-dua benih akan mencantumkan pasangan-pasangan kromosom. Daripada
percantuman kromosom akan terhasil satu organism lain iaitu zigot yang menyamai
istilah nutfah amshaj yang dinyatakan di dalam al-Qur’an. Ia merupakan
hasil daripada percampuran antara nutfah lelaki dan benih perempuan (
Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 7). Firman Allah s.w.t :
$¯RÎ) $oYø)n=yz z`»|¡SM}$# `ÏB >pxÿôÜR 8l$t±øBr& ÏmÎ=tGö6¯R çm»oYù=yèyfsù $JèÏJy #·ÅÁt/ ÇËÈ
Maksud: Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta
manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan
perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu
maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat (12).
(al-Insaan
: 2)
Setelah
selesai persenyawaan, zigot akan terus menjadi semakin mengecil sehingga
terbentuk selonggok sel dan seterusnya ia akan berganda perlahan-lahan memasuki
rongga rahim ( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 8).
ii. Alaqah
Alaqah
adalah
suatu perkataan bahasa Arab yang bermaksud sesuatu yang melekat atau bergantung
kepada sesuatu yang lain. Di dalam istilah sains, ia dikenali sebagai implantasi
(pembenaman). Peringkat ini dianggarkan berlaku pada minggu ketiga
kehamilan iaitu pada penghujung minggu pertama persenyawaan menurut ahli
perubatan ( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 8) dan ia tidak menyalahi sabda
Rasulullah s.a.w mengenai tempoh masa ini sebagaimana berikut: :
iii.
Mudghah
Mudghah
berdasarkan
al-Qur’an mengandungi dua keadaan iaitu mudghah mukhalaqah (pembentukan
organ) dan mudghah ghair mukhalaqah (segumpal darah yang tidak
sempurna). Secara ringkas, mudghah ialah peringkat pembentukan janin.
Syed Qutb (1978) menjelaskan bahawa perpindahan dari peringkat alaqah kepada
mudghah berlaku apabila mudghah berubah menjadi darah beku yang
bercampur. Pembentukan ini dianggarkan berlaku ketika janin sudah berusia lima
dan tujuh minggu dan ia berlanjutan sehingga ia semakin membesar dan saiz
binaan-binaannya akan semakin sempurna ( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 9).
iv.
Peringkat Tiupan Nyawa (Roh)
Setelah melalui ketiga-tiga peringkat pertumbuhan
sebagaimana dinyatakan sebelumnya, janin akan menjadi semakin sempurna melalui
tiupan roh kepadanya. Tiupan ini
merupakan satu keistimewaan yang membezakan penciptaan manusia berbanding
makhluk yang lain. Ulama’ bersepakat bahawa peniupan roh berlaku setelah janin
berusia 120 hari. Ia mempunyai kaitan dengan kemunculan pergerakan-pergerakan
janin yang dibuktikan oleh kajian sains. Ibn Qayyim menjelaskan bahawa
pergerakan-pergerakan ini merupakan petanda janin sudah mula hidup (
Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 10).
2.3 DEFINISI PENGGUGURAN
Pengguguran menurut Kamus Dewan (2007)
berasal dari perkataan gugur yang membawa maksud jatuh sebelum masak, luruh,
buang atau hilang. Definisi gugur untuk kajian ini ialah lahir sebelum cukup
bulan. Perkataan menggugurkan pula bermaksud mengeluarkan anak sebelum cukup
bulan dengan sengaja. Menurut Oxford Dictionary of Law, pengguguran
didefinisikan sebagai penamatan kehamilan, keguguran atau pembuangan janin
daripada rahim sebelum tamat tempoh kehamilan yang normal. Menurut Saif al Din
al Siba ‘i, pengguguran bermaksud tindakan menamatkan kehamilan seseorang
perempuan dengan terkeluarnya kandungan rahimnya yang terdiri dari janin dan
lain-lain lagi ( Mat Saad Abd. Rahman. 1988: 61).
Di dalam bahasa Arab,
pengguguran dikenali sebagai al-ijhad. Dari sudut pemakaiannya dalam
aspek linguistik adalah suatu kata terbitan (masdar) dari perkataan ajhada
yang bermaksud menggugurkan kandungan yang belum selesai kejadiannya (Imran
Razi bin Che Ibrahim.2003: 54). Abd al-Qadir ‘Audah menyatakan kesempurnaan
pengguguran berlaku apabila keluar janin itu dari kandungan perut ibunya sama
ada dalam keadaan hidup ataupun mati meskipun kedua-dua keadaan ini mempunyai
hukum yang berlainan ( Mat Saad Abd. Rahman. 1988: 62).
2.4 KESIMPULAN
Hasil penelitian terhadap definisi janin
dan pengguguran, dapatlah disimpulkan bahawa pengguguran janin ialah satu
tindakan mengeluarkan janin dari perut ibunya sebelum waktu kelahiran yang
sepatutnya.
BAB
III
HUKUM PENGGUGURAN JANIN
3.1 PENGENALAN
Para fuqaha
Islam telah banyak membincangkan hukum pengguguran janin. Kaedah
usul fiqh juga telah menggariskan satu prinsip iaitu لا ضرار ولا ضرار iaitu tidak boleh melakukan sesuatu yang
bersifat mudarat kepada diri dan memudaratkan orang lain. Pengguguran adalah
satu proses yang memudaratkan janin kerana tindakan ini bertujuan untuk
mematikannya. Bahkan, ia juga memudaratkan nyawa ibu kerana dalam sesetengah
situasi, perbuatan menggugurkan janin boleh menyebabkan ibu mengalami
pendarahan yang teruk dan memudaratkan nyawanya. Oleh itu, penelitian terhadap
hukum pengguguran janin di dalam Islam amatlah penting bagi mengelakkan kesilapan
mahupun tindakan secara melulu dalam persoalan pengguguran janin ini yang akan
mengakibatkan pelakunya menanggung dosa besar di sisi Allah.
3.2
Pengguguran Menurut Ulama Fiqh
Menurut Mohammed Mekki Naciri, kitab-kitab fiqh berbagai mazhab
sepakat bahawa pengguguran tidak dibolehkan kecuali ia disebabkan oleh alasan
yang benar. Manakala menurut Prof. Dr. Yusuf al-Qardawi, semua fuqaha
mengharamkan pengguguran setelah janin bernyawa. Justeru itu, orang Islam tidak
boleh melakukan pengguguran kerana ia
merupakan satu jenayah terhadap makhluk bernyawa dan sempurna (Abul Fadl Mohsin
Ebrahim. 1995: 131).
i.
Mazhab Hanafi
Menurut Ibn ‘Abidin yang merupakan salah seorang ahli fiqh mazhab Hanafi
mengatakan bahawa keizinan untuk melakukan pengguguran bergantung kepada sebab
yang sah iaitu sebelum bulan keempat kehamilan memandangkan tempoh penyusuan
bayi. Kehamilan baru meletakkan batas bagi penyusuan. Sekiranya tiada wanita
yang boleh menyusukan bayi, ditakuti bayi yang ada akan mati. Di dalam hal ini,
wanita dibenarkan menggugurkan janin untuk menyelamatkan bayi yang sedia hidup
(Abul Fadl Mohsin Ebrahim. 1995: 131).
ii.
Mazhab Maliki
Pendapat mazhab Maliki berkaitan pengguguran sebagaimana dijelaskan
di dalam Hashiyah al Dasuqi iaitu pengguguran tidak dibenarkan setelah
air mani masuk ke dalam rahim walaupun kurang dari tempoh empat puluh hari
selepas kehamilan. Setelah bernyawa, pengguguran diharamkan secara mutlak (Abul
Fadl Mohsin Ebrahim. 1995: 132).
iii.
Mazhab Hanbali
Ibn Qudamah dalam kitabnya, al Mughni menyatakan pendapat mazhab
Hanbali terhadap pengguguran dengan penulisannya : ‘‘ Sesiapa yang memukul
perut wanita hamil dan anaknya tergugur, orang berkenaan hendaklah membayar
denda (diat). Begitu juga jika wanita hamil meminum ubat yang menyebabkannya
keguguran, wanita itu hendaklah membayar denda (diat) (Abul Fadl Mohsin Ebrahim.
1995: 132).
iv.
Mazhab Shafie
Menurut Imam al-Ghazali di dalam kitab Ihya’ ‘Ulum al-Din, pencegahan
kehamilan tidak sama dengan pengguguran atau wa’d (menanam bayi
perempuan hidup-hidup). Ini kerana pengguguran merupakan satu jenayah terhadap
makhluk yang hidup. Imam al-Ghazali menyatakan kewujudan mempunyai beberapa
tahap. Tahap pertama ialah kemasukan air mani dalam rahim wanita dan
percampurannya dengan benih wanita. Pada masa ini, ia sedia menerima nyawa dan
perbuatan mengganggunya adalah suatu jenayah. Setelah berlakunya penerimaan
nyawa atau roh, penciptaannya disempurnakan dan menggangunya adalah suatu
jenayah yang lebih besar. Kemuncak jenayah berlaku apabila janin diasingkan
dari ibunya secara hidup-hidup (Abul Fadl Mohsin Ebrahim. 1995: 132).
Menurut al-
Buti, pengguguran boleh dibenarkan dalam tiga keadaan sebelum bulan keempat
kehamilan iaitu pertama, sekiranya doktor bimbang nyawa ibu terancam akibat
kehamilan, Kedua, ditakuti kehamilan akan mendatangkan penyakit kepada ibu.
Ketiga, kehamilan baru menjangkau paras hujung penyusuan dan bayi yang sedia
ada bergantung kepada susu ibu untuk hidup (Abul Fadl Mohsin Ebrahim. 1995:
133).
3.3 Hukum
Menggugurkan Janin Berdasarkan Peringkat Pertumbuhan
Hukum
menggugurkan janin di dalam Islam boleh dilihat berdasarkan peringkat-peringkat
pertumbuhan janin kepada peringkat sebelum peniupan roh dan peringkat setelah
ditiupkan roh. Ini kerana setiap peringkat tersebut mempunyai hukum tersendiri.
3.3.1 Peringkat sebelum peniupan roh
Terdapat
perbezaan pendapat ulama Islam dalam membincangkan persoalan pengguguran janin
sebelum ia diberi nyawa. Pendapat mereka terbahagi kepada tiga golongan iaitu:
i.
Golongan pertama
merupakan golongan yang mengharamkan pengguguran pada setiap tahap pertumbuhan
janin meskipun ia masih belum ditiupkan roh. Pendapat ini dikemukakan oleh Imam
al-Ghazali, sebahagian dari ulama’ Maliki, sebahagian dari ulama’ Hanafi, Ibn
Jawzi, Shaltut dan ulama’-ulama’ lain. Hujah yang dikemukakan untuk menguatkan
pandangan mereka antaranya ialah hadith Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh
Imam Bukhari dan Muslim iaitu :
عنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ
بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ
الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ
أَرْبَعِيْنَ یَوْمًا نُطْفَةً،
ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ،
ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ.
Maksud
: Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas’ud r.a beliau berkata : Rasulullah
s.aw telah bersabda dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan
(dipercayai) : Sesungguhnya
setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama
40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh
yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama,
kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan
padanya ruh.
Menurut
al-Tariqi, lafaz hadith ini menunjukkan bahawa tahap penciptaan manusia oleh
Allah bermula dengan cairan mani (nutfah). Maka membinasa dan
menggugurkannya adalah satu kesalahan.
ii. Golongan
kedua ialah golongan yang membenarkan pengguguran pada setiap peringkat dari
kesemua peringkat pertumbuhan janin selagi masih belum ditiupkan roh kepadanya
iaitu pada peringkat nutfah, alaqah dan mudghah. Ini merupakan
pendapat yang kuat dalam kalangan ulama’ Hanbali dengan hujah:
a.Setiap yang belum mempunyai nyawa
tidak akan dibangkitkan Allah pada hari kiamat dan tidak akan diperhitungkan.
Maka, tiada larangan untuk menggugurkannya.
b.Janin yang belum
ditiupkan roh kepadanya tidak tergolong dalam kalangan manusia. Maka, tiada
larangan untuk menggugurkannya.
ii.
Golongan ketiga
ialah golongan yang membenarkan pengguguran pada peringkat nutfah dan
haram pada peringkat alaqah dan mudghah. Pandangan ini terdiri
dari ulama’ Maliki serta pendapat yang kuat dalam kalangan ulama’ Hanbali dan
Shafie. Terdapat sebahagian ulama Shafie yang membenarkan pengguguran pada
peringkat nutfah dan alaqah tetapi diharamkan pada peringkat mudghah. Pandangan ini
disandarkan kepada hadith Rasulullah s.a.w :
إِذَا مَرَّ بِالنُّطْفَةِ اثِنْتَانِ وَأَرْبَعُونَ لَيْلَةً بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهَا مَلَكًا فَصَوَّرَهَا وَخَلَقَ سَمْعَهَا وَبَصَرَهَا وَجِلْدَهَا
وَلَحْمهَا وَعِظَامَهَا. ثُمَّ قَالَ: يَا رَبِّ أَذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى؟ فَيَقْضِي رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ. ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ أَجَلُهُ؟
فَيَقُولُ رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ. ثُمَّ يَقُولُ: يَا رَبِّ رِزْقُهُ؟ فَيَقْضِي رَبُّكَ مَا شَاءَ وَيَكْتُبُ الْمَلَكُ
ثُمَّ يَخْرُجُ الْمَلَكُ بِالصَّحِيفَةِ فِي يَدِهِ فَلاَ يَزِيدُ عَلَى مَا أُمِرَ وَلاَ يَنْقُصُ.
Maksud : Ketika nuthfah telah berusia empat puluh dua malam, maka
Allah mengutus satu malaikat mendatangi nuthfah tersebut. Kemudian Allah akan
membentuk tubuhnya, menciptakan pendengarannya, penglihatannya, kulitnya,
dagingnya, dan juga tulangnya. Setelah itu malaikat (yang diutuskan kepada
janin) bertanya: “Ya Tuhan, (apakah janin yang berada dalam rahim ini) lelaki
atau perempuan?” Maka Tuhanmu menentukan menurut kehendak-Nya dan malaikat itu
pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu bertanya lagi: “Ya Tuhan, bagaimana
dengan ajalnya?”' Maka Tuhanmu mengatakan apa yang menurut kehendak-Nya dan
malaikat itu pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu bertanya lagi; “Ya Tuhan,
bagaimana dengan rezekinya?” Maka Tuhanmu menentukan menurut kehendak-Nya dan
malaikat itu pun mencatatnya. Kemudian malaikat itu
keluar dengan membawa selembar catatan yang di tangannya tanpa menambah mahupun
mengurangi apa telah diperintahkan Allah untuk mencatatnya.
Daripada hadith ini, mereka menyatakan
bahawa janin sudah siap terbentuk apabila melebihi 40 hari atau setelah
memasuki tempoh masa 40 hari yang kedua. Maka, menurut mereka nutfah
boleh digugurkan kerana janin masih belum terbentuk.
3.3.2 Peringkat Setelah Peniupan Roh
Ulama’
telah bersepakat mengharamkan pengguguran janin selepas janin ditiupkan roh
kecuali pada keadaan-keadaan yang memudaratkan dan mengancam keselamatan nyawa
ibu. Pengharaman ini disepakati dengan beberapa dalil sebagaimana berikut :
a.Firman Allah s.w.t :
* ö@è% (#öqs9$yès? ã@ø?r& $tB tP§ym öNà6/u öNà6øn=tæ ( wr& (#qä.Îô³è@ ¾ÏmÎ/ $\«øx© ( Èûøït$Î!ºuqø9$$Î/ur $YZ»|¡ômÎ) ( wur (#þqè=çFø)s? Nà2y»s9÷rr& ïÆÏiB 9,»n=øBÎ) ( ß`ós¯R öNà6è%ãötR öNèd$Î)ur ( wur (#qç/tø)s? |·Ïmºuqxÿø9$# $tB tygsß $yg÷YÏB $tBur ÆsÜt/ ( wur (#qè=çGø)s? [øÿ¨Z9$# ÓÉL©9$# tP§ym ª!$# wÎ) Èd,ysø9$$Î/ 4 ö/ä3Ï9ºs Nä38¢¹ur ¾ÏmÎ/ ÷/ä3ª=yès9 tbqè=É)÷ès? ÇÊÎÊÈ
Maksud : Katakanlah: "Marilah, supaya Aku bacakan
apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu
sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu
bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya)
Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu
hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang
tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah
(membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak).
Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya (
151 ).
( al-An‘am : 151)
Melalui firman Allah ini dapat dilihat
pengharaman perbuatan membunuh atau menggugurkan anak bukanlah perkara yang
remeh malahan pengharamannya perlu diambil berat kerana ia diiringi ayat yang
mengharamkan perbuatan mensyirikkan Allah (Basri
Ibrahim. 2007: 84).
b.Fatwa ulama’
Mahmud
Shaltut dan Hassan Hathut mengeluarkan fatwa yang menyatakan bahawa pengguguran
yang berlaku selepas persenyawaan dikira sebagai satu kekejaman dan haram
hukumnya sekalipun janin tersebut belum ditiupkan roh. Menurut mereka, proses-proses perkembangan atau pertumbuhan
janin yang telah disenyawakan sudah dikira sebagai satu kehidupan yang bersedia
untuk menjadi seorang manusia. Pengharaman tersebut dikecualikan dalam
keadaan-keadaan terpaksa bagi melindungi atau menyelamatkan nyawa ibu( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 50).
3.4 KESIMPULAN
Melihat kepada
perbahasan para fuqaha Islam, hukum pengguguran janin terbahagi kepada dua
iaitu pengguguran janin yang selepas ditiupkan roh padanya (selepas 120 hari
atau 4 bulan). Para ulama bersepakat bahawa pengguguran pada ketika ini adalah
haram. Ia dianggap melakukan jenayah kepada makhluk yang hidup, sempurna dan
bernyawa tanpa alasan yang munasabah. Haram pengguguran selepas ditiupkan roh
iaitu selepas berusia 120 hari (4 bulan). Sekiranya janin hidup ketika
digugurkan dan kemudian mati, denda yang dikenakan kepada pelakunya adalah
bayaran diat manakala sekiranya janin mati ketika gugur, pelakunya
dikenakan bayaran ghurrah.
BAB IV
KECACATAN JANIN
4.1 PENGENALAN
Melalui kemajuan teknologi biomedik moden, diagnosis
prenatal boleh dijalankan dengan hasil yang hampir tepat. Antara teknik-teknik
yang digunakan untuk dianogsis ialah Amniocentecis, Fetoscopy, Ultrasound dan
X-ray. Justeru itu, pelbagai persoalan timbul berkaitan keguguran pada masa
kini. Antaranya adakah keguguran dibenarkan dalam keadaan-keadaan tertentu
seperti :
i.Kemungkinan janin dilahirkan dengan penyakit genetik yang
dipindahkan.
ii.Ditakuti atau disyaki kecacatan sewaktu kelahiran
iii.Diagnosis Intra-Uterin, kecacatan janin yang luar biasa.
4.2 PEMBAHAGIAN
KECACATAN
Kecacatan menurut ilmu perubatan
terbahagi kepada tiga keadaan iaitu kecacatan yang tidak mengancam kehidupan
janin, kecacatan yang menyulitkan kehidupan janin selepas kelahirannya tetapi
boleh dirawati dan kecacatan yang
mengancam kehidupan janin selepas kelahirannya dan tidak boleh dirawati.
Kecacatan pertama dan kedua tidak dikira sebagai pengharus kepada pengguguran
manakala kecacatan ketiga pula terdapat perbezaan pandangan di kalangan fuqaha ( Ahmad Tarmizi Taha. t.th: 14).
4.3 HUKUM PENGGUGURAN JANIN KERANA KECACATAN
4.3.1 Dalil Pengharaman Menggugurkan Janin
wur (#qè=çFø)s? }§øÿ¨Z9$# ÓÉL©9$# tP§ym ª!$# wÎ) Èd,ysø9$$Î/ 3 `tBur @ÏFè% $YBqè=ôàtB ôs)sù $uZù=yèy_ ¾ÏmÍhÏ9uqÏ9 $YZ»sÜù=ß xsù Ìó¡ç Îpû È@÷Fs)ø9$# ( ¼çm¯RÎ) tb%x. #YqÝÁZtB ÇÌÌÈ
Maksudnya
: Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah
membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. dan sesiapa yang dibunuh secara
zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut
balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau dalam menuntut balas bunuh itu,
kerana sesungguhnya ia mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum
Syarak).
(al-Israa’: 33)
Ungkapan
‘ jangan membunuh’ di dalam firman Allah ini adalah satu bentuk larangan. Di
dalam ilmu usul telah diperakui tegahan yang tidak mengandungi sebarang
bukti lain yang menyokongnya membawa
kepada hukum haram. Ungkapan ‘diri seseorang manusia’ muncul dalam bentuk
mufrad yang digabungkan dengan alif lam al-Istighraqiyyah. Di dalam ilmu
usul telah diperakui alif lam al-Istighraqiyyah apabila bertemu dengan
mufrad, ia membawa maksud umum. Janin dinamakan sebagai ‘ diri seseorang’ dan
termasuk ke dalam umum pengharaman di atas. Ungkapan ‘kecuali dengan alasan
yang benar’ iaitu alasan yang dibenarkan oleh syarak (Basri Ibrahim. 2007: 81).
Firman Allah :
tûïÏ%©!$#ur w cqããôt yìtB «!$# $·g»s9Î) tyz#uä wur tbqè=çFø)t }§øÿ¨Z9$# ÓÉL©9$# tP§ym ª!$# wÎ) Èd,ysø9$$Î/ wur cqçR÷t 4 `tBur ö@yèøÿt y7Ï9ºs t,ù=t $YB$rOr& ÇÏÑÈ
Maksudnya
: Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah,
dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan
yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa
melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya (68).
( al-Furqan : 68)
Pembunuhan
janin yang cacat merupakan satu bentuk kezaliman, pencerobohan dan pelanggaran
terhadap qadar Allah. Pembunuhan janin adalah haram dan tidak harus sama sekali
kecuali jika mengekalkannya di dalam kandungan mendatangkan kemudaratan yang pasti kepada si ibu. Ketika situasi ini
berlaku, ia termasuk ke dalam bab pertembungan di antara dua bentuk
kemudaratan. Kaedah menyatakan apabila betembung dua bentuk kemudaratan,
hendaklah dibendung yang lebih besar kemudaratannya dengan melakukan yang lebih
kecil kemudaratannya (Basri Ibrahim. 2007: 82).
Firman Allah :
`tBur ö@çFø)t $YYÏB÷sãB #YÏdJyètGB ¼çnät!#tyfsù ÞO¨Yygy_ #V$Î#»yz $pkÏù |=ÅÒxîur ª!$# Ïmøn=tã ¼çmuZyès9ur £tãr&ur ¼çms9 $¹/#xtã $VJÏàtã ÇÒÌÈ
Maksudnya : Dan
sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah
neraka jahanam, kekal ia di dalamnya,
dan Allah murka kepadaNya, dan melaknatkannya serta menyediakan baginya azab
seksa yang besar (93)
(
al-Nisa’: 93)
Menggugurkan
janin atas alasan cacat termasuk dalam pengertian membunuh jiwa yang beriman
secara sengaja. Orang yang melakukannya, meredhai dan yang menjadi penyebab kepada
pengguguran dilakukan kesemuanya termasuk ke dalam amaran keras yang disebutkan
di dalam ayat di atas kerana ungkapan ‘sesiapa yang membunuh’ adalah satu
syarat manakala ungkapan ‘yang beriman’ pula muncul dalam bentuk nakirah.
Lafaz nakirah yang berada di dalam rangkaian ayat syarat bersifat umum.
Jiwa yang dibunuh ini dihukumkan sebagai jiwa yang beriman dan tidak harus sama
sekali menceroboh dengan cara membunuhnya. Justeru, sesiapa yang menceroboh dan
membunuh jiwa tersebut termasuklah ke dalam amaran keras yang terdapat di dalam
ayat tersebut (Basri Ibrahim. 2007 : 83).
Firman Allah :
ôs% uÅ£yz tûïÏ%©!$# (#þqè=tGs% öNèdy»s9÷rr& $Jgxÿy ÎötóÎ/ 5Où=Ïæ (#qãB§ymur $tB ÞOßgs%yu ª!$# ¹ä!#uÏIøù$# n?tã «!$# 4 ôs% (#q=|Ê $tBur (#qçR$2 úïÏtGôgãB ÇÊÍÉÈ
Maksud:
Sesungguhnya rugilah orang-orang yang membunuh anak-anak mereka kerana
kebodohan, lagi tidak berpengetahuan (sedang Allah yang memberi rezeki kepada
sekalian makhluknya), dan juga (rugilah orang-orang yang) mengharamkan apa yang
telah dikurniakan oleh Allah kepada mereka, dengan berdusta terhadap Allah.
Sesungguhnya sesatlah mereka, dan tiadalah mereka mendapat petunjuk.
(al-An’am : 140)
Di
dalam ayat ini, Allah menghukumkan orang yang membunuh jiwa yang tidak berdosa
dengan sengaja sebagai orang yang telah rugi di dunia dan akhirat dan
mengganggap mereka telah melakukan satu tindakan yang bodoh. Ayat ini tepat
mengenai orang yang membunuh jiwa yang tidak berdosa dengan menggunakan hujah
syaitan dan was-was iblis. Penolakan ayat ini membuktikan pengharaman melakukan
perbuatan tersebut. Ia merupakan satu perbuatan keji, jenayah dan kerugian yang
tidak dapat ditampung kecuali dengan taubat nasuha yang ikhlas(Basri
Ibrahim.2007 : 83). Ia juga menggambarkan kebodohan akal fikiran dan permainan
sangkaan dan khayalan semata-mata tanpa asas dari hadith yang sahih mahupun
mana-mana petunjuk (Basri Ibrahim.2007 : 84).
Daripada Abu
Hurairah r.a, katanya Rasulullah s.a.w bersabda :
Maksud :
Jauhilah daripada melakukan tujuh dosa besar. Para sahabat bertanya Rasulullah
s.aw : Apakah dia wahai Rasulullah? Sabda baginda : Syirik kepada Allah, sihir,
membunuh jiwa yang tidak berdosa kecuali dengan alasan yang dibenarkan oleh
syarak, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari dari medan perang dan
menuduh wanita muslimah yang baik dan menjaga kehormatan dan melakukan zina.
Melalui
hadith ini, terdapat penjelasan yang jelas mengenai pengguguran janin. Membunuh
janin dengan alasan mengelakkan dilahirkan dalam keadaan cacat adalah satu
bentuk kerosakan. Tujuan ia dilakukan adalah untuk mendapatkan maslahah iaitu
mengelakkan ibu bapa merasa susah hati mahupun menderita ketika mendidik anak
tersebut serta mengelakkan mereka merasa sedih dengan keadaan anak yang cacat
itu. Justeru itu, di dalam hal ini berlaku pertembungan di antara maslahah
dan mafsadah. Berdasarkan kaedah fiqh, membendung kerosakan hendaklah
didahulukan berbanding mengutamakan kemaslahatan(Basri Ibrahim.2007 : 87).
Membunuh
janin dengan cara menggugurkannya adalah satu kerosakan yang pasti yang
bertujuan menolak kerosakan yang belum pasti serta masih samar-samar.
Kewujudannya dalam bentuk yang cacat sebagaimana yang digambarkan oleh pakar
kedoktoran belum dapat dipastikan kerana ia termasuk dalam perkara ghaib yang
hanya diketahui Allah sahaja. Justeru itu, ia merupakan kerosakan (mafsadah)
yang masih tidak jelas kedudukannya sebagaimana kaedah fiqh yang telah
diperakui, tidak harus melakukan kerosakan yang jelas pasti demi meraikan
kerosakan yang belum jelas (Basri Ibrahim.2007 : 87).
Menghilangkan
nyawa janin tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak termasuk ke dalam ancaman
keras dan azab yang pedih. Ia merupakan kerosakan besar yang tidak mampu
ditanggung. Kewujudan janin dalam bentuk yang dilaporkan oleh pakar kedoktoran
merupakan satu kerosakan juga, namun tidak menyamai kerosakan pertama kerana
kerosakan membunuh janin adalah lebih besar. Dalam kaedah fiqh, apabila
bertembung dua bentuk kemudaratan hendaklah diraikan yang lebih besar
mudaratnya dengan melakukan mudarat yang lebih kecil (Basri Ibrahim.2007 : 87).
4.4. Fatwa Berkaitan Hukum Menggugurkan Janin
kerana Kecacatan
4.4.1 Haram Menggugurkan Janin kerana Kecacatan
Menurut
Jawatankuasa Tetap Penyelidikan dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, tidak harus
menggugurkan janin kerana wujud kecacatan padanya. Sebagaimana yang berlaku
dalam kes sebelum ini, terdapat juga janin yang diberi Allah kesembuhan
dalam tempoh yang ada sebelum dilahirkan
dan dilahirkan dalam keadaan sihat. Meskipun terdapat jangkaan oleh sesetengah
doktor perubatan mengenai kelahiran janin tanpa tulang, Jawatankuasa Tetap
Penyelidikan dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi menyatakan tidak harus menggugurkan
janin semata-mata kerana terdapat jangkaan dari doktor kerana pada asalnya
hukum membunuh jiwa yang tidak berdosa tanpa alasan yang membenarkan adalah
haram (Basri Ibrahim.2007 : 89).
Menurut
Samahah al Sheikh Abd al-Aziz bin Baz rahimahullah, tidak harus menggugurkan
kandungan yang jelas kecacatan kejadiannya.
Kadang-kadang Allah mengubah bentuk tersebut meskipun terdapat jangkaan
mengenai kecacatan tersebut. Apabila dilahirkan, bayi berada dalam keadaan
sihat. Tidak harus menggugurkan janin yang mempunyai tanda-tanda kecacatan
sebaliknya wajib dikekalkan sedemikian. Jika dilahirkan dalam keadaan cacat,
tetap perlu mensyukuri kurniaan Allah ( Basri Ibrahim. 2007: 90).
Di
dalam persidangan Muktamar Islam di Rabat pada Disember 1971, Doktor Hassan
Hathut, Sheikh Mustafa Ahmad Zarqa dan Doktor Lam ‘an Zaki telah menyatakan
bahawa kecacatan janin juga boleh dijadikan alasan untuk menggugurkan kandungan
( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 : 48).
Manakala
menurut al-Buti, Dr. Ahmad Taha, Sheikh al-Azhar, Dr. Misbah al Mutawalli dan
beberapa ulama’ lain kecacatan janin bukanlah alasan yang sesuai bagi
membolehkan pengguguran kecuali jika disahkan sekiranya meneruskan kehamilan
boleh membawa kemudaratan kepada ibu. Kemudaratan hendaklah bukan sekadar
jangkaan mahupun berasaskan kepada beberapa kemungkinan sahaja. Di dalam
persoalan melibatkan kecacatan janin, ia kebiasaannya hanya berasaskan kepada
jangkaan pakar perubatan sahaja ini kerana janin sentiasa mengalami perubahan
dalam proses kesempurnaan dari masa ke masa ( Zaiton Said @ Mat Ali. 2002 :
48).
4.4.2
Harus Menggugurkan Janin kerana Kecacatan
Unit Fatwa
Universiti al-Azhar memutuskan harus digugurkan janin yang berusia sebulan disebabkan
penyakit keturunan yang memudaratkan dengan syarat proses pengguguran itu tidak
memudaratkan ibu. Manakala Perhimpunan Fiqh memutuskan sebelum berlalu tempoh
seratus dua puluh hari , apabila telah terbukti melalui pengesahan jawatankuasa
perubatan yang dianggotai oleh pakar-pakar perubatan yang dipercayai bahawa
janin mengalami kecacatan serius yang tidak boleh dirawati dan kecacatan itu akan menyulitkan janin dan
keluarganya, maka ketika itu harus digugurkan janin tersebut setelah diminta
oleh kedua ibu bapanya ( Ahmad Tarmizi Taha. t.th: 14).
Dalam
satu persidangan yang diadakan di Makkah pada 10 hingga 17 Februari 1990 satu
ketetapan telah diambil untuk mengharuskan pengguguran yang dilakukan apabila
sesuatu janin itu mempunyai kecacatan anggota yang serius. Persidangan ini
turut menetapkan bahawa pengguguran tersebut hendaklah diputuskan oleh dua
orang atau lebih yang merupakan doctor pakar atau kompeten. Pengguguran juga
mestilah dilakukan dalam tempoh 120 hari kehamilan yang dikira bermula
percantuman di antara ovum dan sperma (Imran Ramzi Che Ibrahim. 2003 :107).
Kecacatan
congenital yang dianggap sebagai satu alasan bagi mengharuskan pengguguran
boleh dikesan melalui teknologi perubatan moden seperti ultrasound yang
juga dikenali sebagai ultrasonography, amniocentesis dan chorionic
villi biopsy. Ebrahim Desai berpendapat pengguguran diharuskan dalam tempoh
120 hari kehamilan hanya jika terdapat alasan yang dibenarkan oleh syarak.
Menurut beliau, pada dan selepas 120 hari perbuatan menggugurkan kandungan
tidak boleh dilakukan. Perbuatan menggugurkan kandungan tidak boleh sama sekali
disamakan dengan nilai nyawa yang telah diberikan oleh Allah kepada janin
tersebut. Bagaimanapun terdapat beberapa keadaan di mana pengguguran selepas
120 hari tersebut boleh menjadi sesuatu yang harus. Ebrahim Desai telah
menyenaraikan empat situasi yang mengharuskan untuk dilakukan pengguguran iaitu
:
a)Kehamilan
yang berlaku kerana dirogol atau akibat perbuatan sumbang mahram
b)Kecacatan
pada janin yang telah dibuktikan dengan jelas seperti anencephacy, down
syndrome, trisomy, HIV positif dan penyakit congenital rubella.
c)Sekiranya
kecacatan pada tidak dapat dibuktikan dengan jelas sebaliknya hanya berasaskan
spekulasi semata-mata maka menurut Ebrahim Desai ia tertakluk kepada tahap
risiko yang bakal dihadapi oleh seseorang perempuan mengandung. Sekiranya
risikonya tinggi dan berdasarkan pendapat yang diberikan oleh seorang doctor
Islam yang jujur , amanah dan berpengalaman tindakan menggugurkan kandungan
adalah diharuskan sehingga bulan keempat. Pengharusan ini adalah berdasarkan
alasan perubatan dan
d)Sekiranya
terdapat risiko yang tinggi terhadap kesihatan mental tinggi ibu dan sekiranya
doctor itu dalam keadaan pasti bahawa kehamilan tersebut akan menyebabkan si
ibu berada dalam kemurungan, schizophrenia yang berkekalan serta tiada harapan
sembuh (Imran Ramzi Che Ibrahim. 2003 :108).
Ahli
Obstetrik dan Ginekologi menyenaraikan beberapa komplikasi yang membolehkan
seseorang perempuan mengandung memilih untuk melakukan pembedahan terapeutik.
Kesemua bentuk pengguguran terapeutik yang dinasihatkan dengan alasan ia boleh
menjadi ancaman terhadap nyawa dan keselamatan fizikal serta mental ibu yang
mengandungkan janin yang berisiko tersebut (Imran Ramzi Che Ibrahim. 2003
:111).
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-26 telah
diputuskan pada 7 Mac 1990. Fatwa yang dikeluarkan adalah berkaitan dengan
persoalan hukum menggugurkan kandungan di atas nasihat doktor disebabkan
kecacatan. Secara ringkasnya, fatwa tersebut menyatakan : 1) Menurut Ijma‘
Fuqaha’ haram menggugurkan janin yang telah berumur lebih 120 hari kerana
pengguguran itu dianggap sebagai satu jenayah bunuh ke atas janin yang telah
ditiupkan roh kecuali pengguguran itu bertujuan menyelamatkan nyawa ibu atas
sebab- sebab kecacatan yang teruk. 2)
Makruh menggugurkan janin yang berumur antara satu hari hingga 40 hari
sekiranya tidak mendatangkan kemudaratan pada ibu dan mendapat persetujuan
daripada kedua-dua suami isteri. 3) Ijma‘ Fuqaha berpendapat hukum pengguguran
janin yang berumur 120 hari adalah harus sekiranya janin itu cacat dan
berpenyakit yang boleh membahayakan nyawa ibu. Muzakarah telah mengambil
keputusan bahawa adalah haram menggugurkan janin di dalam kandungan kecuali
atas sebab-sebab kecacatan teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu (Makiah
Tussaripah Jamil. et. al. 2012:
76).
4.5 KESIMPULAN
Islam adalah
agama yang realistik dan fleksibel. Dalam situasi di mana berlakunya darurat
yang sangat mendesak, maka ada kelonggaran yang diberikan untuk keluar dari
prinsip asal yang mungkin tidak membenarkan. Namun, kelonggaran yang diberikan
tidak boleh disalahgunakan dengan sewenang-wenangnya. Dalam kes pengguguran
janin kerana kecacatan, terdapat pandangan para fuqaha yang mengharuskan secara
bersyarat yang mesti dipatuhi mengikut syarak.
RUJUKAN
Abul
Fadl Mohsin Ebrahim. 1995. Terj. Yusof Ismail. Isu-isu Bio-Perubatan Menurut
Islam. Kuala Lumpur : A.S. Noordeen.
Ahmad
Tirmizi Taha. t.th. Isu-Isu Perubatan Menurut Perspektif Hukum.
Terengganu : Universiti Darul Iman.
Imran
Ramzi Che Ibrahim. 2003. Pembunuhan Dengan Hak. Disertasi, Jabatan Fiqh dan
Usul, Bahagian Pengajian Syariah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya :
Kuala Lumpur.
Makiah
Tussaripah Jamil, Abdul Mukti Baharudin, Hisam Satari. 2012. Global Journal
al-Thaqafah. 2: 69-82
Mat
Sa’ad Abd Rahman.1988. Fiqh Semasa : Satu Analisis Isu-isu Semasa dari
Kacamata Islam. Shah Alam : Penerbitan Hizbi.
Walid
bin Rasyid al- Su’aidan. 2007. Terj.Basri bin Ibrahim. Isu-isu Fiqh
Perubatan Semasa. Kuala Lumpur : al-Hidayah Publication.
Zaiton
Said @ Mat Ali. 2002. Pengguguran Kandungan Menurut Perspektif Islam dan
Undang-Undang Jenayah Malaysia. Disertasi, Fakulti Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia.