Wednesday, January 12, 2011

~Kisah Dia~


Dia adalah seorang insan,yang seringkali lemah..namun, dia menyedari taklifan sebagai hamba dan khalifah di dunia ini..

Sesekali diuji
Dia percaya hidup ini perlukan kemanisan diuji kerana dunia adalah tempat mencari bekalan.Dia akui segala ujian ini menguji kesabaran dan keimanan kepada Allah. Dia yang terlalu leka perlu sentiasa diberi peringatan kerana kasih dan sayang Allah kepadanya. Adakalanya, dia sedar dia mudah berputus asa terhadap apa yang mendatangi perjalanan hidupnya.Namun, dia sedar bahawa ada rahmat dan hikmah di sebaliknya.

Tanbih..
Allah itu Pengasih, sentiasa mendengar permohonan hamba-hambaNya namun dia yang terlalu jauh dariNya..Dia sedar akan sebuah hakikat..Benarlah, mengungkapkan “IMAN’’ itu mudah, namun mengaplikasi ‘’ IMAN’’ itu perlukan perjuangan. Perjuangan melawan hawa nafsu dan bisikan syaitan. Dalam doanya, dia memohon agar Allah pelihara segala perbuatan, perkataan, niat, kepercayaan dan keyakinan dirinya saat teruji agar jauh dari kemurkaanNya..

Muhasabah
Dia bermuhasabah..Pertolongan Allah sentiasa diperlukan setiap ketika dan setiap detik..Tercetus keinginan di hatinya untuk melazimkan dirinya memohon pimpinan ALLAH, meletakkan pergantungan kepadaNya bahawa bila dia tak mampu, sebenarnya dia ada Allah yang sentiasa bersamanya, Maha Perkasa lagi Maha Pengasih. Sesungguhnya bagi Allah segala sifat kesempurnaan..

Motivasi
Dari itu, dia mendapat motivasi..Bahawa..Mencari CINTA ALLAH sewajarnya memberi motivasi agar dia melakukan yang terbaik dalam hidup kerana ALLAH. Dia perlu berusaha menjadi yang terbaik kerana ALLAH. Mencari pandangan ALLAH, kemuliaan di sisiNya dengan mengikut suruhan dan meninggalkan laranganNya. Allah akan sentiasa bersama hambaNya yang bermujahadah, yang mengingatiNya dalam segenap urusan dunia dan akhiratnya.
-renungan, muhasabah bersama~

1 comment:

ahmad kamal hafizullah sidek said...

semoga dia terus tabah dalam menghadapi dugaan dan cabaran hidup..Allah sudah berjanji akan terus bersama dgn orang2 yg beriman