Thursday, March 17, 2011

Indahnya pentarbiyahan itu~

Segala puji dan pujian ditujukan kepada Allah.Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.aw.Alhamdulillah, kita dikurniakan Allah kehidupan yang mulia kerana kita terpilih sebagai ummat Islam dan mendapat suluhan cahaya keimanan. Kehidupan merupakan suatu anugerah dari Allah. Kehidupan merupakan ruang dan peluang yang dikurniakan Allah agar kita menjadikannya sebagai bekalan menuju ke negeri yang kekal abadi.

Setiap detik, kehidupan berlalu. Masa merupakan suatu yang sangat bernilai. Setelah ia pergi meninggalkan kita, maka kita tidak akan dapat menemuinya kembali. Allah, terasa kerdilnya diri dalam perjalanan ini. Namun, digagahkan jua kerana ia anugerah yang tidak ternilai. Justeru itu, pentarbiyahan diri amatlah perlu. Tarbiyah adalah suatu didikan dan latihan menuju kebaikan.Suatu pencerahan ke arah perubahan. Perubahan yang dimaksudkan ialah hijrah. Hijrah dalam erti kata meninggalkan perkara-perkara buruk, lalai dan sia-sia kepada perkara bermanfaat.

Pentarbiyahan. Ditarbiyah dan mentarbiyah. Konsep dakwah yang perlu diberi perhatian. Kita adalah pemimpin. Pemimpin yang dipertanggungjawabkan. Hatta terhadap diri sendiri, kita perlu menerapkan elemen tarbiyah. Sewajarnya aspek pentarbiyahan menjadi teman perjalanan. Sukarnya bermujahadah, namun kita dijanjikan dengan kemanisan di sebalik itu. Dengan keyakinan dan keimanan, kita menyedari nilai mujahadah itu.

Pembentukan afradul muslim sangat memainkan peranan penting agar misi sebagai hamba dan khalifah Allah mampu digalas berbekalkan panduan yang dianjurkan Pencipta. Bagaimana kita berusaha menjadikan setiap detik kehidupan dalam pentarbiyahan. Menyedari kita sentiasa memerlukan pentarbiyahan. Pentarbiyahan menuju keikhlasan. Jalan mujahadah dan juang itu menuntut pengorbanan.

Menurut Imam as – Syahid Hasan al-Banna, ciri- ciri individu muslim yang perlu dititikberatkan ialah pembentukan aqidah yang sejahtera, ibadah yang betul, akhlak yang kuat, daya fikir yang tajam, tubuh badan yang sihat, memberi faedah kepada orang lain, berupaya untuk berusaha, teratur dalam urusannya, amat menjaga waktu serta berjihad terhadap dirinya.


Justeru itu, ana menyeru diri sendiri dan sahabat-sahabat agar kita terus meningkatkan usaha untuk membentuk diri sebagai afradul muslim. Mulianya kita kerana anugerah Islam dan jua keimanan. Segala puji-pujian ditujukan kepada Allah dan selawat dan salam buat junjungan mulia, Nabi Muhammad s.aw. Insan terpuji yang membawa risalah kebenaran. Insan terpuji yang cintakan umatnya. Contoh teladan,bagaimana kesabaran dan perjuangannya membawa risalah kebenaran.

Hakikat manusia itu lemah namun kita menyedari kita memiliki Pencipta Yang Maha Perkasa. Allah..Semoga kita sentiasa diberi petunjuk agar mampu melihat kebenaran sebagai kebenaran dan diberi Allah kekuatan untuk terus istiqamah dengannya serta melihat kebatilan sebagai kebatilan dan diberi kekuatan untuk menjauhinya. Allah.Sesungguhnya tiadalah daya kekuatan kami melainkan apa yang dikurniakan olehMu.Sesungguhnya Engkau Maha Perkasa. Maka, ya Allah peliharalah kami dalam agamaMu yang diredhai ini. Jadikanlah kami penuntut ilmu yang beramal dengan ilmu yang dipelajari agar subur kecintaan di hati-hati kami yang seringkali berbolak-balik. Engkaulah sebaik-baik Penolong kami..Amiin

No comments: