Sunday, July 3, 2011

Permata Islam Harapan Ummah~

Alhamdulillah, segala puji dan pujian dirafakkan ke hadrat Allah s.w.t yang masih lagi menganugerahkan kita iman dan islam, memberi kita rahmat dan kasih sayangNya tanpa putus. Pemeliharaannya terus dipohon oleh kita, sekalian hambaNya di perjalanan juang ini. Medan penulisan ini kembali diteruskan dengan sebuah perkongsian mengenai dunia pendidikan.

Kembali menjejakkan kaki ke alam persekolahan. Merasai dan menjiwai watak seorang pendidik. Seorang guru, yang berperanan mendidik dan membimbing penuntut ilmu. Saat tergalasnya amanah itu, dapat dirasakan cabaran dan mehnah yang pasti akan bertamu. Benarlah, menjadi pendidik memberi ruang untuk diri ini menimba secangkir pengalaman dalam langkah kedewasaan. Ada apa dengan seorang pendidik?

Ternyata, menjadi seorang pendidik memerlukan lebih dari sekadar pencapaian baik di dalam pelajaran di alam kampus sebagai seorang pelajar. Dunia pendidikan adalah dunia yang memerlukan kesungguhan dan kegigihan mempraktikkan ilmu yang telah dipelajari untuk disampaikan kepada anak didik agar bertepatan dengan maksud yang sebenar.

Dunia pendidikan adalah dunia tarbiyah. Di dalamnya terdapat modal insan yang perlu diasuh menjadi permata Islam yang memahami dan mengamalkan ilmunya. Setiap anak didik ibarat kain putih yang memerlukan corak untuk menyerikan dunianya. Sebagaimana kedua ibu bapa yang sangat penting dalam menerapkan keperibadian dan sahsiah Islam di jiwa anaknya,demikian juga pendidik.

Hidup jadi lebih bermakna dengan memberi.Dengan mempunyai sesuatu, insyaAllah, kita juga mampu memberi. Demikianlah juga seorang pendidik. Seorang pendidik memerlukan nilai-nilai keilmuan yang tinggi digarap dengan keindahan akhlak islami agar mekar di jiwanya misi untuk menyebarkan keindahan Islam sebagai satu cara hidup sekaligus membumikan islam di jiwa anak didiknya.Akhir kalam, sebaik-baik manusia adalah yang berakhlak dan mampu memanfaatkan diri untuk kepentingan ummah. Wallahu a’lam.

Ya Rabbana, suburkanlah di hati kami ilmu yang bermanfaat agar dengannya kami hidup dengan iman dan taqwa kepadaMU.Amiin ya Rabbal ‘Alamin.

No comments: