Wednesday, June 20, 2012

Islam | Iman | Ihsan

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah 
Lagi Maha Mengasihani..

Daripada Umar r.a, dia berkata, 

''Ketika kami duduk-duduk di sisi Rasulullah s.a.w di suatu hari tiba-tiba datanglah seorang lelaki yang memakai baju yang sangat putih dan berambut hitam legam. Tidak nampak padanya tanda-tanda perjalanan jauh dan tidak seorang pun di antara kami yang mengenalnya. 

Kemudian dia duduk di hadapan Nabi dengan menempelkan kedua lututnya kepada Rasulullah s.a.w seraya berkata,' Ya Muhamad, beritahukan aku tentang Islam'. 


Maka Rasulullah s.a.w bersabda, Islam adalah engkau bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah, engkau mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa Ramadhan dan pergi haji jika mampu.

'Kemudian orang itu berkata, ''anda benar.''


Kami semua hairan, dia yang bertanya dan dia pula yang membenarkannya.
 Kemudian dia bertanya lagi, 'beritahukan aku tentang iman.'Lalu baginda bersabda,'Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulnya dan hari akhirat serta engkau beriman kepada taqdir yang baik mahupun yang buruk.'Kemudian dia berkata,''Anda benar.''

Kemudian dia berkata lagi ,''beritahukan aku tentang Ihsan. Lalu baginda bersabda,''Ihsan ialah engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihatNya. Jika engkau tidak melihatnya maka Dia melihatmu.

Kemudian dia berkata,''beritahukan aku tentang hari kiamat (bila kejadiannya). Baginda bersabda, yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya. Dia berkata,''beritahukan aku tentang tanda-tandanya. Baginda bersabda, jika seorang hamba melahirkan tuannya dan engkau melihat seseorang bertelanjang kaki dan dada, miskin dan pekerjaannya mengembala kambing telah berlumba-lumba meninggikan bangunannya.


Kemudian orang itu pergi dan aku pun terdiam sesaat.


Rasulullah s.a.w bertanya, tahukah engkau siapa orang yang bertanya tadi?. Aku berkata, 'Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda,' Dia adalah Jibril yang datang untuk mengajarkan agama kamu'

HR Muslim