Sunday, December 23, 2012

Hikmah Kembara







Kali ini kembara lagi. Memecahkan zon selesa dan ketakutan yang ada pada diri untuk mendepani cabaran kehidupan. Hujung minggu ini,  ada program di satu tempat yang agak jauh dari tempat pengajian, memerlukan perjalanan dengan KTM dan LRT. Memandangkan ana dibesarkan di negeri pantai timur, jarang-jarang sekali menggunakan kedua-dua pengangkutan awam ini. Sekiranya perlu pasti berteman, paling tidak berdua.Kali ini, tiada yang dapat menemani. Agak gusar dengan kemampuan diri untuk meneruskan perjalanan. 

Alhamdulillah, perasaan takut dan gusar itu mampu diatasi dengan secebis kekuatan dan keberanian yang Allah dititipkan ke dalam jiwa hambaNya yang kerdil ini.

Banyak yang dipelajari dari hikmah sebuah kembara. Di saat-saat tiada manusia yang boleh diharapkan untuk menghulurkan bantuan, di situ letaknya sebuah pergantungan dan kepercayaan kepada Allah. Bahawa Allah sentiasa akan melindungi hambaNya yang mengharapkannya dalam bingkisan doa yang dititipkan kepadaNya.

Ini bukanlah pengalaman yang hebat, namun dari pengalaman ini terasa kemanisan.Cabaran dan dugaan dalam hidup perlu dihadapi dengan positif, jadikan ia kekuatan buat meraih kemanisan di sebaliknya.

Dan di antara permohonan yang terlafaz, ''Moga Allah kurniakan keberanian dan kekuatan jiwa kepada para pejuang Islam di seluruh pelusuk dunia yang sedang hebat ditindas dan dizalimi musuh-musuh Islam..Amiin ya Rabbal 'Alamiin..

No comments: