Wednesday, December 5, 2012

Tidak Semudah ABC




Menuju kedewasaan memerlukan proses pematangan yang hampir pasti tidak semudah abc untuk melaluinya. Apa yang penting, bagaimana kita menghadapi sesuatu permasalahan dengan keyakinan kepada Allah. Bahawa setiap apa yang berlaku ada hikmahnya yang sendiri dan rangka sebuah pentarbiahan.

Mencari khilaf diri di sebalik ujian yang melanda. Apa yang lebih penting ialah tindakan untuk mendepani permasalahan itu dalam keimanan. Ujian petanda Allah menyayangi hamba-hambaNya dan bertujuan menyedarkannya dari lena yang panjang. Perjuangan dalam hidup akan berterusan dan kita punya kemampuan untuk memilih apa yang hendak diperjuangkan dengan izin Allah.

Menyemai benih-benih sabar dan redha menerima sesuatu yang di luar jangka, bahkan tidak terlintas di fikiran merupakan satu ruang mujahadah dalam menggapai redhaNya. Pasti, tidak sia-sia ujian yang melanda andai diri bisa memanfaatkan untuk masa depan yang lebih baik dari semalam. Moga Allah menuntun langkah ini dalam perjuangan yang benar, dan istiqamah meniti hari-hari dalam episod kembara seorang insan bergelar hamba, daie dan khalifah selagi hayat dikandung badan. 

Peranan sebagai seorang hamba, daie dan khalifah hanya mampu digagahi dengan izin dan nusrah dariNya. Ya Allah, bantulah hambaMu yang sering khilaf ini. Hanya padaMu diri yang kerdil ini memohon agar diberi secebis kekuatan untuk meneruskan langkahan ini yang adakalanya tersadung pada mehnah dan tribulasi. Besarkan jiwa ini untuk terus thabat di jalan yang Engkau redhai..Allahumma ameen~

No comments: