Saturday, September 24, 2011

Keindahan yang terlakar ~





Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Mengasihani. Alhamdulillah, puji dan pujian ditujukan kepada Allah, pencipta sekalian alam..

Sekadar cetusan rasa.
Adakalanya dalam kehidupan, kita menempuh saat-saat sukar dan dirasakan getir. Adakalanya kita berada dalam satu posisi yang cukup selesa. Kedua-dua situasi ini silih berganti. Kesusahan, mungkin sesuatu yang tidak ingin dilalui langsung jika diberi pilihan antara kedua posisi ini. Pada kedua-duanya terselit sejuta malah lebih, hikmah yang sukar dimengertikan oleh seorang insan..

Pandang sisi positif mengenai kesusahan, kegetiran dan kesedihan.
Sekadar cetusan rasa.
kesusahan itu seringkali mengajar kita untuk lebih menghargai bahkan mensyukuri apa yang kita miliki. Kesusahan itu guru yang seringkali mendidik kita untuk lebih mandiri. Kesusahan itu terasa bererti bila mana ia mmbantu memperteguh langkah kita dalam menjalani kehidupan. Kesusahan itu terasa begitu bermakna tatkala ia menyedarkan kita bahawa kita sangat berharap kepada pertolongan Allah s.w.t yang Maha Berkuasa..

Maka, bertitik tolak dari itu, sentiasalah mengingati Allah dalam senang mahupun susah tanda ikatan kita sebagai hamba kepada Allah s.w.t..Indahnya pentarbiyahan Ilahi, mudah- mudahan kita diredhaiNya. Amiin ya Rabbal ‘Alamiin..
Allahu a’lam..