Monday, February 27, 2012

The Journey..Till The End~





Hampir tiga tahun berada di perbukitan ilmu UKM. Detik perjalanan mengharungi suka dan duka silih berganti. Kutemukan keindahan hikmah sebuah kembara. Kembara ini mengenalkanku kepada dunia tarbiah yang lebih luas. Sangat merindui taman thanawi. Di perbukitan ilmu ini, ku temui praktikal kepada tarbiah di taman thanawi. Dunia baru ini memerlukan aplikasi pentarbiahan sebelumnya, kembali menyegarkan tarbiah diri agar menjadi afradul muslim yang diredai Allah.

Kembara ini menemukan sebuah persahabatan, dalam sebuah keluarga besar. Untuk membawa dakwah Islam, kita memerlukan gerakan yang bersistem. Kita memerlukan sokongan dan dokongan dari sahabat-sahabat yang akrab, kukuh ukhuwwahnya.. Dengan itu, terasa indahnya pertemuan, perpisahan. Kesemuanya dalam rangka menebarkan haruman Islam, sebagai satu cara hidup yang lengkap.

Kembara ini seringkali mendewasakan usia, mematangkan tindakan. Walau ku akui, masih bertatih menuju ke arah itu.. Banyak yang kutemui, banyak kelemahan yang tersingkap dan banyak jua ruang yang mampu diterokai. Pesan sentiasa pada diri, manfaatkanlah dirimu untuk Islam dan perjuangannya.

Kadang terasa sendiri dalam langkahan ini, tanpa sedar banyak yang perlu dihargai. Hargai apa sahaja yang ada, di sekeliling agar mekar indahnya sebuah pentarbiahan Ilahi.

Sekadar bicara pada diri..
Ana|12:49 am |K6Q 111

No comments: