Tuesday, February 21, 2012

Bersama Melangkah, Bina keperibadian muslim



Sembang Santai adik dan kakak suatu petang..

Aina : Akak, kenapa susah sangat adik nak jadi BAIK?

Akak : Alhamdulillah, akak perhatikan adik akak ni dah banyak berubah. Tapi kan, dik..Adik tak boleh cepat mengharapkan kesempurnaan. Memang, adik dapat rasakan kesusahan untuk jadi BAIK. Cuba adik fikir-fikirkan..Kenapa ea, susah betul nak jadi baik. Tapi, kalau nak jadi jahat mudah ajer..Hmm..

Aina : Ala, akak. Adik tak dapat fikirkan sebabnya. Kenapa akak?

Akak : Hmm..Adik, memang jalan menuju syurga dipenuhi dengan halangan sebab syaitan dan nafsu tak suka perkara-perkara kebaikan. Kita kena menahan nafsu dan menepis godaan syaitan untuk melaksanakan kebaikan. Tapi, perkara-perkara kemungkaran sangat disukai oleh nafsu dan syaitan. Jadi, tanpa penilaian berpandukan iman dan ilmu, mudahlah untuk kita melakukan kemungkaran.

Aina : Owh, macam tu. Ye la akak. Hmm.. Adik tahu! Adik tahu! Lepas ni, adik kena kuatkan perisai iman dan ilmu untuk menang, kan akak?

Akak : Alhamdulillah, pandai adik akak. Sayang adik..InsyaAllah, sama-sama kita memperingatkan. Kalau kakak salah, adik tegurlah ye. Kalau adik salah, akak pun akan tegur adik. InsyaAllah, kita sama-sama jadi baik. Amacam, setuju?

Aina : Betul, betul, betul (sambil mengangguk seperti Upin dan Ipin).

Kedua-duanya tersenyum sambil memandang langit yang membiru..


Maksud firman Allah s.w.t :
Demi Masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. kecuali orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran, dan saling menasihati untuk kesabaran.

al- Asr : 1-3

No comments: