Sunday, April 7, 2013

PILIHAN




Hari-hari kita perlu memilih. Adakalanya ia berlaku tanpa sedar. Hakikatnya kita memilih.

Kondisi hari ini, sentiasa berdepan dengan pilihan. Satu ke utara dan satu lagi ke selatan - sekadar menguatkan lagi perbezaan antara kedua-dua pilihan yang wujud.

Dan antara pilihan-pilihan yang wujud ini, pasti menimbulkan dilema bagi individu yang perlu membuat pilihan.

Pilihlah dengan pandangan mata hati, pilihlah 'PILIHAN' yang mendekatkan diri kepada Allah.

Dalam Islam, kita telah lama ditarbiah untuk memilih antara dua. Antaranya :

PAHALA dan DOSA.

AMAL SOLEH dan KEMUNGKARAN 

bahkan 

SYURGA dan NERAKA.

Demikianlah pilihan yang telah pun wujud.

Dan kaitannya dengan situasi semasa menjelang PRU 13 yang semakin hampir,

kita juga perlu memilih antara dua : Kerajaan sedia ada atau menggantikan dengan alternatif yang ada 
( Pakatan Rakyat), 

Pilihlah dengan ilmu, nilailah dengan kebijaksanaan. 

Satu doa yang cukup indah :

Ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran sebagai satu kebenaran dan kurniakanlah kami rezeki untuk mengikutinya  dan tunjukkanlah kepada kami kebatilan sebagai satu kebatilan dan kurniakanlah kepada kami kemampuan untuk menjauhinya. Amiin~

Dan penting juga untuk berdoa dan menunaikan solat istikharah dalam membuat pilihan. Kata kebanyakan orang, istikharah untuk memilih jodoh yang baik. Perlu diketahui, ia tidak terbatas dalam urusan pemilihan jodoh bahkan untuk segenap urusan kehidupan kita. Pilihlah untuk memohon petunjuk Allah dalam membuat pilihan..  Moga hidup terpandu dengan petunjuk dariNya. 


Doa Istikharah bererti:
Memohon semoga Allah menunjukkan keputusan yang terbaik untuk dilaksanakan.


Kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: "Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini:



"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan penciptanya dan berbincang dengan orang-orang mukmin kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.
Allah telah berfirman:

"Dan berbincanglah dengan mereka (para sahabat) dalam urusan itu (peperangan, ekonomi, politik dll). Apabila kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah".


Petikan dari : http://doaharian.blogspot.com/2007/04/doa-solat-istikharah.html

 Siiru 'ala barakatillah 

No comments: