Sunday, March 31, 2013

Permata Hati


Meneruskan kembara di dunia. Antara sedar dan tidak, masa terlalu pantas berlari. Bermula dari zaman kanak-kanak ( mungkin masih mampu diingati peristiwa yang dilalui), zaman persekolahan (bermula dengan PASTI, sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti). Di sebalik langkahan ke hadapan, adakalanya perlu menoleh kembali ke belakang.  Bermuhasabah. 

Sebuah kedewasaan. Meniti usia 20 an ini, perubahan pemikiran seorang kanak-kanak kepada remaja dan dewasa. Kata orang, bila kita mendirikan rumah tangga dan menimang cahaya mata dari seorang bertambah dua, kemudian tiga, empat dan seterusnya.. Saat itu, kita mula menyedari betapa berharga peranan kedua ibu  dan bapa kita yang mencurahkan kasih sayang tanpa syarat. Sedangkan kita, sewaktu bergelar seorang anak  masih gagal memahami kasih sayang mereka. Tiba- tiba sebak. Allah..

Bila kita meningkat dewasa, ibu dan bapa kita semakin dimamah usia. Dan, mereka juga  memerlukan kasih dan sayang dari anak-anak mereka. Sedarilah tuntutan hak ibu dan bapa terhadap kita yang bergelar anak. Sekali lagi, sebak.. Allah..

Terima kasih ku dan ma. Yang setia mencurah bakti, mendidik dan mengasuh kami.. Sayang selalu.

Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, kasihanilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihiku di waktu kecilku.. Allahumma ameen..

sangat rindu kepada kedua-dua permata hati ini.. moga mereka sentiasa dalam pemeliharaan Allah.. amiin..

No comments: