Thursday, July 29, 2010

seindah perhiasan duniawi

PERGAULAN MUSLIMIN DAN MUSLIMAT

1. Batas pergaulan mestilah dijaga mengikut panduan al-Quran dan Sunnah.
2. Tidak menghampiri sesuatu tempat yang boleh mendatangkan fitnah seperti di tempat tertutup dan gelap serta sunyi dari khalayak ramai
3. Bijak memilih teman walaupun sama jantina
4. Menjaga batas pergaulan di alam maya
5. Jangan mudah menerima perkenalan dari seseorang yang tidak dikenali
6. Sentiasa memaklumkan kepada keluarga atau yang terdekat dengan siapa kita berkawan

Di dalam Islam,perintah penutupan aurat, batas pergaulan serta pelbagai adab hubungan di antara muslimin dan muslimat yang disyariatkan tidak hadir dengan sia-sia.Allah Maha Mengetahui segala ciptaanNya. Allah s.w.t telah memerintahkan lelaki beriman agar menahan pandangan mata dari memandang wanita bukan muhrim serta memerintahkan wanita beriman agar tidak memperlihatkan bentuk tubuh mereka dari pandangan lelaki bukan muhrim.Kesemua pensyariatan ini mengandungi hikmah yang besar iaitu untuk melindungi kita dari fitnah dan dan menjaga kehormatan ummah.

Firman Allah s.w.t:

‘’Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)''.
[surah al-ahzab: 32]

‘’ Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya ( semasa mereka keluar) ; cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal ( sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun,lagi Maha Mengasihani’’. [surah al-ahzab:59]


Selaku muslimah,isteri-isteri Rasulullah s.a.w seharusnya dijadikan role model dalam kita mendepani kehidupan..Insyaallah,sama2 lah kita berusaha menjadi seindah-indah perhiasan dunia iaitu muslimah solehah.