Wednesday, July 24, 2013

Memohon Sepenuh Jiwa

Doa itu senjata orang mukmin..

Doa itu penghubung antara hamba dan Tuhannya

Di dalam bulan Ramadhan yang dipenuhi barakah ini, sama-samalah kita perbanyakkan memanjatkan doa kepadaNya

Memohon sepenuh jiwa dari Dia yang Maha Berkuasa.

Berkesempatan membaca entri seorang sahabat blogger yang menyertakan sebuah bingkisan doa..

 Sebagai perkongsian buat diri ana dan sahabat2x yang terbaca entri kali ini, 


Sama2x kita menadah tangan dan bermohon padaNya, 


Bismillahirrahmanirrahim...

Ya Allah ! Aku memulakan syukurku dengan memuji-Mu, Engkau yang mengarahkan kebenaran dengan anugerah-Mu, aku yakin Engkaulah yang Maha Kasih & Maha Penyayang di tempat pengampunan dan rahmat. Engkaulah yang lebih keras siksaannya di Hari Pengadilan dan kemarahan, Engkaulah yang lebih takabbur di tempat kengkuhan & keagungan.. 

Ya Allah ! Engkau izinkanlah aku untuk berdoa dan meminta kepada-Mu, maka dengarkanlah wahai yang Maha Mendengar akan pujianku, kabulkanlah wahai Yang Maha Belas atas doaku, ampunilah kesalahanku wahai yang Maha Pengampun.. Tuhanku, betapa banyak kesulitan yang telah Engkau lapangkan, kesedihan yang telah Engkau sirnakan, dosa yang telah Engkau hapuskan, rahmat yang telah Engkau tebarkan, rantai penderitaan yang telah Engkau rungkaikan..

Segala puji bagi Allah seutuhnya dengan semua pujian untuk-Nya atas segala nikmat-nikmat-Nya yang tidak pernah berkurang.. Segala puji bagi Allah yang tiada bandingan dalam kekuasaan-Nya, tiada penentang dalam urusan-Nya. Segala puji bagi Allah yang tiada sekutu dalam penciptaan-Nya, tiada penyerupaan dalam keagungan-Nya.. Segala puji bagi Allah yang nampak perbuatan dan pujian-Nya dalam penciptaan, yang kasar mata keagungan-Nya dengan kemuliaan, yang menghulurkan qudrah-Nya dengan kedermawanan, yang tidak berkurangan kekayaan-Nya, tidak bertambah kerana banyak-Nya pemberian. Dialah yang Maha Mulia dan maha Pemberi.

Ya Allah, aku memohon kepadaMu, sedikit dari yang melimpah, kerana keperluanku yang besar terhadapnya dan bukan keperluanMu yang kekal atasnya, keperluan itu di sisiku adalah besar, sementara bagiMu adalah sederhana dan remeh.

Ya Allah, keampunanMu atas dosaku, atas kesalahanku, kemurahanMu atas kezalimanku, kerahsiaanMu atas buruknya amalanku dan kesabaranMu atas banyaknya kejahatan yang aku lakukan secara sengaja, memberanikan diriku untuk meminta kepadaMu sesuatu yang tidak layak aku dapatkan dariMu, sesuatu yang Engkau berikan kepadaku rahmatMu, Engkau kenalkan aku kerana kedermawananMu, kerananya aku berdoa kepadaMu dengan penuh rasa aman, memohon kepadaMu dengan penuh ketenangan, tiada rasa takut atau khuatir kepadaMu atas keperluanku kepadaMu. Apabila jawabanMu lambat, aku mencercaMu kerana kebodohanku, padahal kelambatan itu lebih baik bagiku kerana Engkau mengetahui akibat dari semua urusan.

Wahai Tuhanku, aku tidak menjumpai Tuan yang lebih murah hati dan lebih sabar terhadap hamba yang tidak tahu berterima kasih seperti aku, selainMu. Engkau memanggilku, aku berpaling dariMu, Engkau mencintaiku, aku membenciMu, Engkau menyayangiku, aku abaikan rasa kasih sayangMu, seolah-olah aku berhak mengajariMu. Namun, kebiadabanku itu tidak pernah menghalangiMu mencurahkan rahmat dan kebaikanMu kepadaku, tidak pernah mengurangi sifat penyayangMu kepadaku, dengan kedermawanan dan kemurahanMu. Kerananya, kasihilah hambaMu yang bodoh ini. Limpahkan kepadaku kebaikanMu. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Dermawan lagi Maha Mulia.

Segala puji bagi Allah, raja segala raja, yang melayarkan kapal, yang menggerakkan angin, yang menjalankan waktu pagi, yang melunasi hutang. Dialah Tuhan alam semesta. Segala puji bagi Allah atas kesabaran setelah ilmuNya. Segala puji bagi Allah atas keampunanNya setelah kekuasaanNya. Segala puji bagi Allah atas kesabaranNya yang mendahului kemurkaanNya sedangkan Dia Maha Kuasa atas kehendakNya.

Segala puji bagi Allah Pencipta makhluk, Pemberi rezeki, Pembelah waktu pagi, Maha Agung dan Maha Mulia, Maha Pemurah dan Pemberi Nikmat, yang jauh tidak terlihat dan yang dekat mendengar bisikan, yang Maha Suci dan Maha Luhur.

Segala puji bagi Allah yang menyahut tatkala kuseru Dia, Penutup semua auratku meski aku bermaksiat kepadaNya, betapa banyak kurnia diberikan kepadaku, keMaha BesarNya telah menyelamatkanku, keindahan yang mempersona telah ditunjukkan kepadaku, lalu aku memujiNya dengan penuh ketulusan dan mengingatiNya dengan bertasbih.

Segala puji bagi Allah yang tidak merobek lindunganNya, tidak menutup pintuNya, tidak menolak permintaan kepadaNya, tidak memutuskan harapan yang mengharap kepadaNya. Segala puji bagi Allah yang mengamankan orang-orang yang takut, menyelamatkan orang-orang yang jujur, memuliakan orang-orang yang lemah, merendahkan orang-orang yang bongkak, membinasakan para raja dan menggantikannya dengan orang lain.

Segala puji bagi Allah yang membinasakan orang-orang menganiaya, melumpuhkan orang-orang yang zalim, mengejar orang-orang yang berpaling, Penghancur orang-orang yang zalim, Penolong orang yang memerlukan, tumpuan dan harapan orang-orang yang memerlukan, sandaran orang-orang yang beriman.

Segala puji bagi Allah yang menggetarkan langit dan penduduknya, menggoncang bumi dan penghuninya, menjadikan badai lautan yang memukul orang-orang yang berenang di dalamnya. Segala puji bagi Allah yang membimbing kami, kami tidak akan mendapat petunjuk tanpa bimbinganNya.

Segala puji bagi Allah Pencipta apa yang tidak dicipta, Pemberi rezeki kepada yang tidak diberi rezeki, Pemberi makan kepada yang tidak diberi makan, mematikan yang hidup dan menghidupkan yang mati. Dialah Yang Hidup dan tidak pernah mati. Di tanganNya kebaikan, Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Ya Allah sampaikanlah selawat dan salam kepada Muhammad, hambaMu, utusanMu, kepercayaanMu, pilihanMu, kekasihMu, sebaik-baik makhlukMu, penjaga rahsiaMu, penyampai ajaranMu secara sempurna yang mempersona, indah, harum, suci,  sebanyak selawat dan salam yang Engkau berikan, cinta yang Engkau berikan, sejahtera yang Engkau sampaikan kepada seorang hambaMu, nabiMu, utusanMu, kekasihMu, orang yang Engkau muliakan di antara semua makhlukMu.

Ya Allah, sesungguhnya kami berharap kepadaMu agar terbentuk pemerintahan yang baik, kerananya engkau muliakan Islam dan pendokongnya,kerananya Engkau rendahkan kemunafiqan dan pendokongnya, kerananya engkau jadikan kami di dalamnya sebagai penyeru ketaatan kepadaMu dan pengajak menuju ke jalanMu, kerananya Engkau anugerahkan kepada kami di dalamnya kemuliaan dunia dan akhirat.

Ya Allah, anugerahkanlah kami kemampuan untuk memikul kebenaran yang Engkau kenalkan kepada kami, berilah kami kemampuan untuk meraih apa yang tidak kami ketahui dari kebenaran. Ya Allah, satukanlah perpecahan kami kerana kebenaran, perbaikilah perpecahan kami kerana kebenaran, tutupilah kekurangan kami kerana kebenaran, perbanyakkanlah jumlah kami kerana kebenaran, muliakanlah kerendahan kami kerana kebenaran, cukupkanlah keluarga kami kerana kebenaran, lunasikanlah hutang-hutang kami kerana kebenaran, tutupilah kefaqiran kami kerana kebenaran, lengkapkanlah pakaian kami kerana kebenaran, permudahkanlah kesulitan kami kerana kebenaran, personakanlah wajah kami kerana kebenaran, bebaskanlah orang-orang kami kerana kebenaran, berjayakanlah usaha kami kerana kebenaran, tunaikanlah janji-janji kami kerana kebenaran, kabulkanlah doa kami kerana kebenaran, terimalah permintaan kami kerana kebenaran, sampaikanlah harapan-harapan kami di dunia dan akhirat, penuhilah keinginan kami kerana kebenaran. Wahai Pemberi rezeki yang terbaik, PemberianNya tiada henti, sembuhkanlah sakit di dada kami, lenyapkanlah sifat dengki dalam hati kami, bimbinglah kami untuk menatap kebenaran dengan izinMu, sesungguhnya Engkau membimbing orang yang Engkau kehendaki ke jalan lurus. Menangkanlah kami ke atas musuhMu dan musuh kami. Wahai Tuhan Pemilik Kebenaran.

Ya Allah, kami adukan kepadaMu atas wafatnya Nabi kami, selawatMu semoga terlimpahkan atasnya dan keluarganya..




credit to




No comments: